
 

10(1) 65-71 
© The Author(s) 2022 

| 
Jo

ur
na

l o
f G

lo
ba

l P
ol

iti
cs

 a
nd

 C
ur

re
nt

 D
ip

lo
m

ac
y 

The Romanian Revolution of 1989. 
Disinformation and Manipulation 

Marcela SĂLĂGEAN5 

 
Abstract. This article aims to provide a different perspective of interpretation of 
the events of December 1989, which led to the overthrow of the communist regime 
in Romania.  Known as the “Romanian Revolution”, these events continue to re-
main at the centre of political, sociological, journalistic, legal, and historical de-
bates.  Based on the analysis of the existing historiography at this moment, this 
article highlights the main elements of misinformation and manipulation through 
the narrative offered by the provisional leadership that tried to dimension these 
events. 
Keywords. Romanian Revolution, disinformation, manipulation, Romanian Tele-
vision. 

 
Most of those who study the past, know that throughout history, 
some events have been presented to the public opinion as more or less different 
from reality. Many events have been used with the intention to mislead, to justify 
political decisions, wars, to denigrate or promote personalities, countries, or peo-
ples. Depending on interests manifested in different periods, some events were 
made public taken out of the context or not fully described. On the contrary, facts 
that did not exist were added to them. Thus, many events were used for disinfor-
mation and manipulation. Although disinformation and manipulation are strate-
gies quite common in human history, in the twentieth century they were used 
much more frequently than before by leaders, institutions, and secret services, at 
the national and international levels. (Breton 2006: 55) 

In the case of Romania, during the communist regime, the media had 
mainly ideological and propaganda functions and the informative programs 
were censored so that everything that was to be transmitted to the public would 
not defame the regime. Television, radio, and newspapers were subordinated 
to the communist authorities. In that situation, the population, in order to be 
able to obtain information from sources independent of the communist regime, 
turned its interest in the television programs of the neighbouring countries 
(which, however, were more accessible only to the inhabitants near the bor-
ders), and from the foreign radio stations, especially Free Europe and Voice of 

 
5 Marcela SĂLĂGEAN, Professor at the Faculty of History and Philosophy of Babes-Bolyai University, 
Cluj-Napoca (Romania). Email: marcela.salagean@ubbcluj.ro 



Marcela SALAGEAN 

66 
 
 

| 
Jo

ur
na

l o
f G

lo
ba

l P
ol

iti
cs

 a
nd

 C
ur

re
nt

 D
ip

lo
m

ac
y 

America. The programs of these two radio stations had remarkably high ratings 
and credibility. Then, as in many other parts of the world, there were direct in-
terpersonal accounts of participants or witnesses to various events, but this way 
of informing was done in a small setting, between people who knew each other. 
However, by transmitting various information orally, from one person to an-
other, gradually, even if unintentionally, the place of true information was taken 
by less correct information, characterized by exaggerations or omissions.    

In the mid-December 1989, when the first protests against the Ceausescu 
regime broke out in Timisoara, the country’s population heard about what hap-
pened on the radio stations Free Europe and Voice of America, as well as on the 
Yugoslav and Hungarian radio and television, which were important sources of 
information for the Romanian people until December 22. The country’s media 
did not report anything about the popular demonstrations in Timisoara, nor 
about the brutal reaction of the authorities. Instead, foreign news agencies were 
full of information and reports about Romania. (Badea 2014: 119) 

However, not all information they provided was always correct. Thus, the 
disinformation and manipulation existing in Romania in the last two weeks of 
December 1989 cannot be attributed only to the internal media and internal au-
thorities. Right after the fall of the Ceausescu regime, the new free Romanian 
media took a huge amount of information from foreign news agencies, without 
always being able to check it. The best-known example is some fake news and 
images of the atrocities in Timisoara, which had a wide circulation at that time. 
Regarding this subject, some authors claim that: a) – Radio Free Europe is the 
one that misinformed the international public opinion and the Romanian one 
about the situation in Timisoara; b) – the invocation of common pits, massacre 
and mutilated bodies in Timisoara, is the symbol of the biggest lies in the entire 
history of television, etc (Badea 2014: 63) 

As the revolt in Timisoara spread over several days, and the access to the 
city and the telephone connection with the inhabitants were blocked, rumours 
began to be part of everyday life. Fear and insecurity were established through-
out the country after Radio Free Europe announced that a genocide had taken 
place in Timisoara; that there were tens of thousands of dead, mutilated bodies, 
common pits, etc. The situation has become even more worrying on December 
21, when, at the mass meeting organized in Bucharest by Ceausescu, the partic-
ipants shouted slogans against the Romanian communist leader and refused to 
leave the central streets, leading the authorities to start repression against 
them. Then, the authorities began the bloody repression in Bucharest. (Scurtu 
2009: 224-225; Pop 2010: 334-340) 



 The Romanian Revolution of 1989. Disinformation and Manipulation 

67 
 

| 
Jo

ur
na

l o
f G

lo
ba

l P
ol

iti
cs

 a
nd

 C
ur

re
nt

 D
ip

lo
m

ac
y 

The next day (December 22), demonstrations against Ceausescu started 
in many towns across the country. In Bucharest, after an unsuccessful attempt 
to have another public speech, Nicolae Ceausescu was forced to leave. At noon, 
at 12.55 PM, Romanian Television renamed Free Romanian Television, an-
nounced the fall of Nicolae Ceausescu, and until the evening, the new leaders of 
the country appeared on TV. (Duțu 2006: 191-195) It was the moment when the 
disinformation and manipulation, already present in the case of Timisoara, in-
creased considerably.        

Starting on December 22, the events followed one another quickly in Ro-
mania, and the drama in the images and messages on television was unprece-
dented. For the first time in Romania’s history, the citizens followed their revo-
lution live on television and radio. (Ute Gabanyi 1999: 146) The Romanian peo-
ple received images and messages that have been inoculated in their collective 
minds for a long time. As at that time social interactions between people were 
much more frequent than are today, everything that was broadcast on TV, was 
amplified by the discussions between people. The rumours were easy to believe, 
and everything broadcast on TV became certainty: it was shown on TV, the whole 
country saw it, it couldn’t be otherwise.  

The way in which this tele-revolution took place in front of the public was 
unique. The broadcast studio No.4 of the Romanian Television became the place 
where the actions of those days seemed to be coordinated. Together with the 
representatives of the television staff and the new authorities, well-known writ-
ers, artists, athletes, etc, addressed to the public. The representatives of the 
Army were also present. Generals, officers, even young soldiers, on television, 
requested for both a ceasefire and the withdrawal of the troops from the streets 
to the military bases, but at the same time, they asked soldiers to respond to the 
actions of terrorists. On TV, usually from various piece of paper, were read in-
formation and messages; the leaders of the new power structures and their first 
decisions were presented to the population from all over the country, but there 
was also misinformation. (Ute Gabanyi 1999: 146-147). Also, studio No.4 was 
symbolically transformed into a court, and those present there became judges, 
especially of the relatives of the Ceausescu couple, but also of other his collab-
orators, or of any other person who was considered a suspect.     

From the national television station, but also on the radio and in the press, 
were presented and transmitted false information, which had as negative he-
roes the Ceausescu family, the Security forces, and the terrorists. A real psycho-
sis was created, to which the media, fully contributed. (Bucur 2008: 159) 

For example: a) – it is said that there were tens of thousands of dead; b) – 
that fierce fighting between the Army and Security forces took place in different 
parts of the country; c) – that there were horrible tortures and mass murders; d) 



Marcela SALAGEAN 

68 
 
 

| 
Jo

ur
na

l o
f G

lo
ba

l P
ol

iti
cs

 a
nd

 C
ur

re
nt

 D
ip

lo
m

ac
y 

– the blood supply from a hospital in Bucharest was destroyed by terrorists; e) – 
that the citizens of a rural area transmitted that there is a secret airport where the 
Ceausescu couple was ready to leave the country; f) – buildings of strategic im-
portance were threatened by terrorist attacks; g) – that drinking water from the 
public distribution system is poisoned in Bucharest and in other important cities 
in the country, etc. Regarding the last example, at one point there was an episode 
that today could be considered amusing: an army officer, present on television in 
the studio no.4, asked the new authorities that the stores be well supplied with 
mineral water, beer, and wine, so that the population does not have to drink water 
from the public system of distribution, because it was believed that water was 
poisoned. (Manipularea din decembrie ’89 2021) 

In addition to television, what was written in the newspapers appeared 
after December 22 was also credible for the population. In the first 24 hours 
after the fall of Ceausescu, most newspapers changed their name. For example, 
Scînteia (daily official newspaper of the Romanian Communist Party), on Decem-
ber 23 was Scînteia poporului (Scîntenia/Spark of the People), later rename 
Adevărul (The Truth). Scînteia tineretului, (Scînteia/Spark of Youth) changed its 
name in Tineretul Liber (Free Youth); Informatia Bucurestiului (Bucharest infor-
mation) became Libertatea (Liberty), etc. Many false information and diversions 
were published in the press. The best known were: a) – articles by which 
Ceausescu was accused of killing 60.000 people, as a result of the repression he 
ordered; b) – articles which reported the existence of common pits with a large 
number of bodies of the revolutionaries killed; c) – that terrorists entered in var-
ious hospitals, maternity hospitals and shot innocent people, and even new-
borns (ex: the article “Criminals fighting with the babies”, in Tineretul Liber, De-
cember 26 – in articles it is mentioned that the babies were shot in the night of 
December 23, at the Steaua maternity hospital, district Grivita, Bucharest), etc. 
(Stoenescu 2006: 25-30; Bucur 2008: 160) 

Also, there were many hostile articles about the members of the Ceusescu 
family, especially about his youngest son, Nicu, etc. Most of the news from the 
newspapers were also transmitted on TV. There was no question of checking 
who transmitted one information or another, whether it was true or false.   

The messages sent to the public through Romanian Television (1989 Lovitura 
de stat  2021) and media (in general), aimed to obtain the following results: 

1) – awareness of the fact that the main enemy of the Romanian people 
was the couple Elena and Nicolae Ceaușescu; 

2) – exploiting the departure of the Ceaușescu couple from Bucharest, in 
order to induce in the public opinion feelings of hatred towards the Ceausescu 



 The Romanian Revolution of 1989. Disinformation and Manipulation 

69 
 

| 
Jo

ur
na

l o
f G

lo
ba

l P
ol

iti
cs

 a
nd

 C
ur

re
nt

 D
ip

lo
m

ac
y 

family, as well as the desire for revenge. Regarding the departure of Nicolae and 
Elena Ceausescu in December 22, in the media (especially on TV) it was said that 
they left when they had to be judged by the Romanian people, 

3)- accusing Security forces as the enemy of the people. Since December 
16, until December 22, both foreign radio broadcasts and rumours circulating 
throughout the country, wrongly indicated that the author of the repression is 
the Security (Securitatea), although, as later demonstrated, the primary sources 
of this false information were the news agencies TASS, TANIUG and MTI, which 
knew that the units involved in the repression in Timișoara, Bucharest and other 
city, belonged to the Army. (Stoenescu 2006: 26-27) 

4) –through television, the Security units and its generals were asked to 
abandon Ceausescu and other traitors, without specifying exactly who were the 
others traitors. At the same time, Security was accused of numerous crimes. 

5) – the presence and threat of terrorist has always been invoked, but 
terrorists have never been shown. The expression terrorist diversion was used a 
lot. It is interesting that Security was replaced by terrorists after December 22. 
Terrorist were described as being more dangerous than security troops. The ter-
rorists were presented as either fanatical Romanians (willing to commit the 
worst crimes to bring Ceausescu back to power), or Arabs (especially Libyans), 
who had trained in Romania and were devoted to Nicolae Ceausescu. (Bucur, 
2008: 159-160) 

  6) – the presentation of the chaos created by the fall of the Ceausescu 
regime, wanting to induce the feeling of panic in the collective mentality. 

The main topics on the speech of those who appeared on TV to address 
the population were: 

1) – blaming the former leader and his family. Nicolae Ceausescu was pre-
sented as: a) – guilty of horrible crimes against the Romanian people; b) – a man 
without heart and without soul; c) – a fanatic; d) – a country traitor, etc. 

2) – presentation and amplification the conflict between the terrorists, 
Army, and civilians. 

3) – the appeal to the national feelings of the Romanians, and the need to 
establish and defend democracy and public order.   

4) – glorification of the Romanian Army. 

In those days, soldiers were considered heroes because, at one point, they 
sided with the people protesting against Nicolae Ceausescu. The Army is with us,  
was for a few days one of the most popular slogans in the whole country. TV 
messages of the Army’s representatives were considered true, although over 
time they were also proved fake and manipulators. (Manipularea din decembrie 
’89  2021);In fact, the misleading created confusion and panic among the 



Marcela SALAGEAN 

70 
 
 

| 
Jo

ur
na

l o
f G

lo
ba

l P
ol

iti
cs

 a
nd

 C
ur

re
nt

 D
ip

lo
m

ac
y 

soldiers, and there were situations when, following disinformation, the soldiers 
opened fire on the false targets, with tragic results. For example: b) – the drama 
at Otopeni (Henri Coanda) airport is known throughout the country, where 37 
young soldiers were killed by other soldiers at the airport because were con-
fused with the terrorists; c) – armed attack on some cultural institutions (ex: 
Central University Library from Bucharest, the National Museum of Art, etc), 
based on the fake information that there were terrorists in those institutions. 
After Army’s attack, heritage work were destroyed and, of course, there were 
no terrorists. And the examples could go on.  

The language used especially on TV was an important factor in the success 
of disinformation and manipulation. For example, the most frequent expres-
sions in December 22 were:  

1) - Ceausescu’s clique pushed us into chaos and disorder.  
2) – during this day we will form a national salvation committee to start put-

ting everything in order (those present in the Nr.4 TV studio began to clap). 

3) – the citizens of this country live exceptional moments. 
4) – we must organize ourselves into a national salvation committee.   

5) – to organize ourselves on a democratic basis, etc. (Revoluția română 2021) 

Interesting and justifiable at the same time is the fact that in the speeches 
on television and radio, but also in newspaper articles, there were also address-
ing formulas specific to the communist regime. The most common expressions 
were comrade, dear comrades, formulas that in December 1989 did not bother 
too much the large mass of the population. But such expressions have been con-
demned since January 1990, with the entry into the political life of the old inter-
war political elites, and the beginning of their conflicts with National Salvation 
Front and Ion Iliescu.  

Looking back, any researcher was able to realize that the images transmit-
ted through the media, primarily through television, formed the picture of the 
Romanian revolution. A simple picture, but full of drama and emotions, which 
still exists in the memory of the contemporaries of those events. A picture in 
which there are two types of images: revolutionaries and enemy.  

Disinformation and manipulation did not stop with the withdrawal of the 
population and the soldiers from the streets. As it formed, the political opposi-
tion, in turn, was author of some opinions about events of December 1989 and 
which, together with the numerous video recording made those days, were 
sometimes used by the new political class for needs dictated by various political 
interests. (Ute Gabanyi 1999: 147) On the other hand, due to the role played by 



 The Romanian Revolution of 1989. Disinformation and Manipulation 

71 
 

| 
Jo

ur
na

l o
f G

lo
ba

l P
ol

iti
cs

 a
nd

 C
ur

re
nt

 D
ip

lo
m

ac
y 

television, radio, and press in December 1989, and especially the audience and 
credibility of the media recorded then, in the 1990 presidential and parliamen-
tary elections, Ion Iliescu and National Salvation Front were able to benefit from 
the popularity of the tele-revolution of December 1989, which almost 100% of 
the country’s population watched on TV, listened on the radio or read in the 
newspapers. (Ute Gabanyi 1999: 144) 

And perhaps not coincidentally, in 1990, but not only, the phrase most 
often used against those who took power in December 1989 was you lied to the 
people with the television.  

 

References 
 

1989 Lovitura de stat din România în direct la TVR. Available at: https://www.youtube. 
com/watch?v=iUWkBaGW5T0, (accessed in April 2021). 

Badea Marin (2014). ”Părtinire, neutralitate, obiectivitate în cunoașterea Revoluției române din 
perspectiva politilogico-sociologică, In Constantin Hlihor (coord), Revoluția română din 
decembrie 1989 și percepția ei în mentalul colectiv, Târgoviște, Cetatea de Scaun 
Publishing House. 

Bucur Ion (2008). ”Mass-media românească în primele zile ale revoluției. Câteva considerații”, In: 
1989 an decisiv în istoria Europei, coord. Alexandru Oșca, Cluj-Napoca, Mega Publishing 
House. 

Duțu Alexandru (2006). Revoluția din 1989. Cronologie,București, Editura Institutului Revoluției 
Române din Decembrie 1989, Bucharest. 

Manipularea din decembrie ’89, cu ajutorul Televiziunii Române (2021). Available at: https://www 
youtube, com/watch?v=RfbMTFq-eUo, (Accessed in April 2021). 

Pop Adrian (2010). Originile și tipologia revoluțiilor est-europene, Bucharest, Enciclopedică Pub-
lishing House. 

Revoluția română, Prima intervenție în direct a lui Ion Iliescu (2021). Available at: 
https://www.youtube.com/watch?v =O8gF31KNHGU (accessed In April 2021). 

Scurtu Ioan (2009). Revoluția română din decembrie 1989 în context international, Bucharest, Re-
dacției Publicațiilor pentru Străinătate. 

Stoenescu Alex Mihai (2006). Din culisele luptei pentru putere 1989-1990. Prima guvernare Petre 
Roman, Bucharest, RAO. 

Ute Gabanyi Anneli (1999). Revoluția neterminată, Bucharest, Fundația Culturala Româna.


