
Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

17

“R
ADIO FREE EUROPE: bloody Europe radio” (HU-OSA 1956: 300/40/10). !is is 

the title of a newspaper article, published in Hungary one month a"er the defeat 

of the Hungarian Revolution of 1956. !e author reported on the opinions conveyed in 

the German press of the time relating to the possibility of blaming those who created the 

content of Radio Free Europe (RFE) – a radio station funded by America – broadcasts, 

for inciting the Hungarian people to revolt. Even if this was the most popular radio sta-

tion of that time, due to the fact that it was not controlled by the state nor by the Party, 

Radio Kossuth1 also had a signi#cant audience rate. During the Revolution, however, the 

latter will undergo a period in which it will be able to practice freedom of speech.

!e information and opinions broadcast through the aforementioned radio stations 

have in$uenced the unfolding of the Revolution, the supporting movements and protests 

in Transylvania and the continuing of the resistance in November.

1 Radio Kossuth was a radio station controlled by the Working Party of Hungary. However, during the 

Hungarian Revolution of 1956 it underwent a period of freedom. During this period, the station’s name was 

changed to “Szabad Kossuth”, that is Free Kossuth. The liberation from under the strict control of the Party and 

the name change were announced on air, on 30 October 1956, at 20:03 PM (HU OSA, 300/40-8, Box 41: 1527).

*

History and Philosophy, Management of International Relations and European Union Politics, e-mail: 

hajnal.pallukacs@centruldedic.ro 

Frequency For the People  

And Frequency By the People  

Radio Free Europe and Radio Kossuth during 

the Hungarian Revolution of 1956

Hajnal PALLUKACS, Phd*

Abstract

!e present research looks at the way information was broadcast over radio frequencies of Radio Free Europe 

and Radio Kossuth, during the Hungarian Revolution of 1956. It is an attempt to show the in$uence of this 

information and the opinions that go along with it, on the revolutionaries and, implicitly, on the unfolding 

events of the revolution itself. In order to do so, it relies heavily on the transcripts of broadcast of the two 

aforementioned radio stations. !e research also aims to highlight how this particular branch of the media 

could a%ect not only the events of the revolution, but the perception of it as well, especially in Transylvania.

Keywords: Radio Free Europe, Radio Kossuth, revolution, crisis of communism, western help/aid

2(2) 17–40

© The Author(s) 2014



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

18

HAJNAL PALLUKACS

In order to review the transcripts of RFE and Radio Kossuth broadcasts, I consulted 

the Open Society Archives, in Budapest. !e fundamental objective of my research was 

to achieve personal clari#cation on the subject matter at hand. !e present paper wishes 

to be an analysis of the information and opinions relevant to the unfolding of events 

in the Hungarian Revolution of 1956, broadcast by these two stations and also, of the 

in$uence they had on the unfolding of the Revolution, the supporting movements and 

protests in Transylvania and the continuing of the resistance in November.

Dr. Csaba Békés is considered to be a top researcher on the matter of the 1956 rev-

olution. Taking advantage of the declassi#cation of archives, he has brought to light the 

principal reactions of Occidental states with regard to the revolution. He underlines the 

fact that, contrary to some researchers’ opinion, the events in Hungary had nothing to 

do with the moment chosen for attacking Egypt at the secret discussions held at Sévres. 

(Békés 1992). At the same time, he writes that in respect of the American help, in which 

many Hungarians put their faith, it was never formulated as a concrete policy of the 

USA, the liberation propaganda of the Eisenhower administration being nothing more 

than simple rhetoric, which had entered Hungary especially through RFE. (Békés 2002: 

341-342). All this can clearly be established, Csaba Békés claims, if we keep in mind the 

situation of a bipolar world, based on the stability of the status-quo, due to which there 

was never a real possibility of suppressing the communist regimes in the countries under 

the USSR’s in$uence (Békés 1996: 40). For this reason, Gábor Szakács condemns the in-

formation broadcast by RFE in his paper, accusing the station and the USA – the #nancer 

of the radio station – of crass misinformation (Szakács 2008: 632). He has neglected, 

however, to take into account the work of Irén Simándi, in which the author – through 

the analysis of several newspaper articles, documents and reference works – reaches the 

conclusion that in the case of the 1956 revolution, the broadcast of RFE on this subject 

was not governed by the American leadership. !is was due to the sudden manner in 

which the revolution erupted (Simándi 2005: 304). Another paper that tends to over-

turn Gábor Szakács’s conviction is that of György Vámos. In his work, the author draws 

attention to the fact that some aspects were omitted from the speech held by the Amer-

ican foreign minister J. F. Dulles (broadcast by Emil Csonka, member of the Hungarian 

Section of RFE, on 28th of October 1956), that would have conveyed the essence of the 

speech, Dulles stating only that America did not tie its o%ered support to political condi-

tioning and did not search to form allies of the states emerging from under the sphere of 

in$uence of the USSR (Vámos 2010: 62). !at is why, according to György Vámos, even 

if help was not concretely promised to the revolutionaries in Hungary, the impression 

that they could rely on the said help remained (Vámos 2010: 62).

Stefano Bottoni, referring to the supporting movements taking place in Romania, 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

19

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

mentions the role of the radio. He claims that these solidarity protests were initiated 

thanks mainly to the Kossuth, RFE, and Voice of America radio stations, due to the fact 

that these were the main sources of information available to the citizens of Romania 

(Bottoni 2006: 24).

!e aforementioned authors’ works represent the main directions of research per-

taining to the role of RFE in the unfolding of events during the Hungarian Revolution of 

1956. !e primary sources, in this case, are the transcripts of RFE broadcasts. !rough 

research based on these sources, the present paper will have its own place among the 

aforementioned works, following the direction o%ered especially by the works of Dr. Csa-

ba Békés and György Vámos.

Furthermore, I will also analyse the broadcast of Radio Kossuth (later Free Kossuth), 

comparing the information and opinions o%ered, in order to facilitate an overview of the 

role played by each radio station with regard to the subject at hand.

I. General considerations

1956 was a critical year on a global scale, taking into consideration the crises of Cen-

tral-Eastern Europe and the crisis in the Orient. !e Hungarian Revolution of 1956 is one 

of the crises of the Cold War era.

!e speech of Nikita Sergeyevici Khrushchev, the general secretary of the Communist 

Party of the Soviet Union, through which he condemned Stalin and his regime, brought 

about a recalibration of the perception on communism.2* Due to the speech, the negative 

perception of the aforementioned regime was accentuated, discrediting it further. !is is 

known as the speech of “de-Stalinization”.

Due to this primary détente, the relationship between Moscow and its satellites 

changed, allowing acute di%erences to be observable between the Stalinist and the 

post-Stalinist period (Retegan 1996: 18-20). !e Titoist threat to the USSR had proven to 

be more than a #gment of Stalin’s paranoia. Khrushchev’s words and actions o%ered hope 

to the people of these countries that Moscow will come to accept the fact that each party 

will follow its own path to communism (Judt 2005: 311). !us, in order to obtain public 

approval, they had to manifest themselves in a nationalistic manner. !e said approval 

was not, however, given to those who were thought of as being marionettes controlled 

by Kremlin (Kissinger 2007: 482). Viewed from this perspective, the return to power 

of Mátyás Rákosi in Hungary, a"er the period in which Imre Nagy had been head of the 

Government, brought about the rise of tensions in this country. !e news of Khrush-

2 February 1956.



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

20

HAJNAL PALLUKACS

chev’s speech reached Hungary in March 1956 and tensions soon raised to a critical level 

(Brown 2007: 237). !e event that would destabilize the country and lead to revolution 

would be the last drop in a glass that began to be #lled long ago.

I.1. The Revolution

In the summer of 1956 a Soviet initiative led to a reshu3ing of Government in 

Hungary. Rákosi, a Stalinist, was perceived as representing a constant reminder of the 

old regime. !is was not to Khrushchev’s liking. !us, in July, he was replaced by Ernő 

Gerő, who was somewhat less despised by the Hungarian public opinion. Once this 

change occurred, the internal situation of the country worsened, discrepancies were 

beginning to appear. !e Pető# Circle was allowed to reinitiate its activities as of 19th 

September 1956, having been banned beforehand by Rákosi at the beginning of the 

summer (Litván 1996: 37-41). !is group, composed of students and intellectuals, con-

tinued where they had le" o%, criticizing the regime, targeting Ernő Gerő. !ey were 

asking for Ernő Gerő to be replaced by Imre Nagy.

On the 6th of October 1956, the Hungarian Government allowed the reburial of 

László Rajk, who had been executed in the Stalinist period, during the stage known as 

the purge, to which many communist leaders from the Eastern bloc fell victim. Rajk 

had been rehabilitated in February of the same year, as an e%ect of de-Stalinization. 

!e reburial ceremony, as well as having made way for student protests, is considered 

by some historians to have represented the spark of the revolution (Judt 2005: 314). 

!at same evening, in Szeged, at the premiere of a play by George Bernard Shaw, the 

auditorium protested against the regime (Farkas 2006: 31). Weeks of protests followed 

throughout the country. On the 16th of October the Students of Hungarian Universities 

Association was re-established in Szeged, an association that had no political a:liation 

(Judt 2005: 314-315). As a response to the anti-Soviet protests held in Polish cities 

on the 19th of October, the next day, on the 20th of October, the students brought to 

the public’s attention their own claims, formulated in 16 points. !us, they demanded 

reforms, freedoms, the replacement of Gerő with Nagy as prime minister and the with-

drawal of Soviet troops from within Hungary (Békés 2002b: XXXVI). 

Two days later, on the 22nd of October, the students sent their representatives to the 

Technical University in Budapest to participate at a general meeting. !ere they refor-

mulated their demands into 12 points, a"er which they requested the Government’s 

approval to organize an assembly for the next day (Borhi 2004: 243). Initially, their 

request was denied, only to be approved some hours later, with the mentioning of the 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

21

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

fact that the assembly was to be unfolded under the control of the Party (Ripp 1997: 

171). Gerő decided to revoke his decision a"er the events had gotten out of control, 

denouncing the protest in a speech broadcast by Radio Kossuth, claiming that it was 

“chauvinistic, nationalist and anti-Semitic” in nature (Judt 2005: 315).

!e date of the start of the revolution is the 23rd of October 1956. !e students’ pro-

test, one of solidarity with events unfolding in Poland, started at 3 P.M.  In Budapest, 

the protesters made their way from the statue of the Hungarian poet Sándor Pető#, 

to that of General József Bem, of Polish origin (Békés 2002b: XXXVII). A part of 

the demonstrators gathered in Kossuth Square, others started gathering in ever-grow-

ing numbers in front of the Radio Building. !e said building was heavily guarded by 

troops of the ÁVH. However, at that time there was no threat of gun#re, such as there 

will be a couple of hours later. !e protest grew so much in proportion that in the 

evening the statue of Stalin was demolished by protesters.

!e #rst armed confrontation between the demonstrators and the law enforcement 

authorities broke out in Debrecen. !e following outbreaks of armed violence grew 

into one, unitary revolution. At that time, Gerő decided to phone Khrushchev for help, 

asking him to authorize the intervention of Soviet troops (Békés 2002b: XXXVII).

!e demands of the crowds made references to the political spectrum and to the 

economic spectrum as well. !e repositioning of Nagy – reformed communist, prime 

minister of Hungary between 1953 and 1955 – at the front of the Government was 

a primary claim, this being viewed as an eventual guarantee of obtaining all of their 

claims (Retegan 1996: 21). Nagy made an appearance in front of the crowds and held 

a speech in which he asked protesters to return to their homes and to have faith in the 

Party, promising them the initiation of reformist measures. His promises, however, 

did not manage to tame the revolution. Due to his reformist ways of thinking, Nagy 

became a symbol of bene#cial change in the eyes of the Hungarian people (Kissinger 

2007: 485).

!e Radio Building fell under siege a"er Nagy’s speech, the protesters bene#ting 

from the help of o:cers, who had decided to join the cause. !ey managed to occupy 

the building. !e night between the 23rd and the 24th of October, the Central Commit-

tee of the Hungarian Working Party held an emergency meeting to discuss the revo-

lutionary events that were unfolding throughout the country (Judt 2005: 315). In an 

attempt to calm the spirits, they decided to reinstate Nagy as prime minister, who was 

appointed by Mikoian and Suslov, members of the Politburo (Békés 1996: 43; Kissin-

ger 2007: 485). !e change in the country’s leadership was announced on air, on the 

morning of the 24th October, at 8:13 A.M. (Békés 2002b: XXXVII). !e continuous 

broadcast of information coming from the Government and the opinions pertaining 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

22

HAJNAL PALLUKACS

to its point of view was made possible due to the fact that a"er the siege of the Radio 

Building in Budapest the broadcasting station was relocated to the Parliament Building 

(Békés 2002b: XXXVII). 

Imre Nagy tried to convince the members of the Politburo who had appointed him 

as head of the Government that he will be able to consolidate the situation in Hungary, 

with adequate support from them. Nagy was aware of the fact that the success or the 

failure of the revolution rested exclusively on the opinion and path of action decided 

upon by the USSR (Békés 1996: 44). He declared curfew and taking measures in ac-

cordance with the state of siege. At the dawn of the same day, Soviet troops entered the 

capital of Hungary. During this time, the revolutionaries armed themselves, seizing 

multiple weapon and ammunition depositories, as was the one in Bem Square (Békés 

2002b: XXXVII).

!e next day, with Soviet help, the Radio Building was occupied again by the Gov-

ernment. !rough a broadcast, the population was told that the protest had been 

crushed. As an e%ect of that statement, many protesters put down their weapons and 

gathered in Kossuth Square, in front of the Parliament Building. Once a signi#cant 

crowd gathered, Soviet and Hungarian troops opened #re on the people in the square 

(Borhi 2004: 245). A"er the massacre in Kossuth Square, the decision was made to 

replace Ernő Gerő with János Kádár, as prime secretary of the Party (Judt 2005: 315). 

Imre Nagy did not remain silent and expressed his opinion with regard to the a"er-

math of the Soviet intervention. !e prime minister considered that a grave error had 

been made. He claimed that the holding of talks between the Hungarian Government 

and the Soviet Government should be announced, for the withdrawal of troops from 

within the Hungarian borders (Békés 1996: 44). Despite Soviet opposition, Nagy an-

nounced the initiation of such talks in a radio broadcasted speech (Borhi 2004: 246).

!e revolution was expanding and consolidating. !e people began forming multi-

ple organizations, such as student organizations, worker’s councils or national revolu-

tionary committees (Judt 2005: 315).

!e unfolding of events was initially considered by the Government to be a “coun-

ter-revolution”. However, this perception changed o:cially on the 28th of October, when 

Imre Nagy repudiated such a conception, admitting the legitimacy and revolutionary 

character of the protests, announcing that there will not be any punitive measure taken 

against the insurgents and promising to hold talks with regard to the reinstatement, 

on new bases, of the Hungarian-USSR bilateral relations (Decaux 1982: 228; Borhi 

2004: 246; Judt 2005: 315). !e Soviets seemed to accept the idea of a Titoist Hungary 

(Kissinger 2007: 484-486).

!e talks for the withdrawal of the Soviet troops ensued. !e declaration of the 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

23

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

Soviet Government, from the 30th of October, even contained the promise of the rein-

statement on new bases of the relations between the USSR and the Socialist countries, 

taking into account the idea of equality and no interference in the internal matters of 

states; with regard to the withdrawal of Soviet troops from within the Hungarian bor-

ders, only an analysis of the matter at hand was stipulated (Békés 1996: 45). !at same 

day, Prime Minister Imre Nagy announced the abolition of the power of a single Par-

ty and the establishment of the multi-party system (Judt 2005: 316; Kissinger 2007: 

486). Two days later, on the 1st of November, Nagy proclaimed Hungary’s neutrality, 

asking for the recognition and the guarantee of the United Nations (Retegan 1996: 22). 

He declared the withdrawal of Hungary from the Warsaw Pact as well. !e prime min-

ister made these decisions as a result of the reentering of Soviet troops into the country 

and the occupation of major strategic points (Békés 1996: 45).

In order to determine the world’s communist leaders to support an intervention, 

Khrushchev travelled to the satellite countries to discuss the matter with party leaders. 

He met with Poland’s representatives in Brest, in Bucharest he sat down with Gheorghe 

Gheorghiu-Dej and with the Prime Secretary of the Czechoslovak Communist Party, 

Novotny, and in So#a he discussed the matter with the Bulgarians (Retegan 1996: 22). 

In addition to consulting with the aforementioned leaders, he also sought the opinion 

of the Chinese communists. On the 30th of October, the Chinese expressed their opin-

ion, which was that Panch Sila3* should be extended onto relations between Socialist 

countries. A"erwards they retracted, maintaining that the Soviet troops should remain 

in Hungary (Borhi 2004: 249). Each of the consulted parties was of the opinion that 

the events in Hungary were consistent with a “counter-revolution” and as such, inter-

vention was necessary in order to restore Socialist order (Retegan 1996: 22).

Once the decision was made to defeat what the Soviet de#ned as a “counter-revolu-

tion”, there was no turning back. At the break of dawn on the 4th of November, Soviet 

troops entered Budapest. A short while later, the decision to reshu3e the Government 

was announced. Imre Nagy, together with some of his colleagues, found refuge in the 

Yugoslavian Embassy, receiving asylum (Judt 2005: 317). !e bloody confrontations 

continued, but the fate of the revolution had already been decided. Imre Nagy and his 

group were arrested the moment they stepped out of the Embassy. !e next day, they 

were transported aboard Soviet military planes to Snagov, in Romania, the itinerary 

and the destination being an enigma to them (Ioanid 2004: 56).

coexistance. These were drafted in 1954. Based on these, the Chinese and the Indian prime minister have 

Vámos 

2006 : 14).



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

24

HAJNAL PALLUKACS

I.2. International relations during the revolution and the reaction manifested 

!e revolution had been defeated; however, its echoes were just starting to be heard 

around the world. !e non-existence of western help was brought into question in the 

specialized literature. Resolving the issue is the more important, seeing as, on more or less 

o:cial channels, help was promised to the revolutionary people of Hungary. !e people 

hoped that, in any second, western help would arrive; “!e Americans are coming!” they 

used to say. !us, the issue of international relations during the Hungarian Revolution of 

1956 warrants a closer look.

In Czechoslovakia the communists feared an eventual rally of the ethnic Hungarian 

population from within its boundaries with the revolution taking place on the other side 

of the border. For the purpose of maintaining control on the situation, the government 

o%ered positions to di%erent Hungarian-speaking politicians and sent them to the bor-

dering regions with Hungary. !eir purpose was to keep the peace and to ensure that no 

one will become an ally of the “counter-revolution”. At the same time and for the same 

reasons, the border patrol forces were consolidated, beginning with the 25th of October 

(McDemott and Sommet 2013: 29). Around the time of the Hungarian Revolution, a 

powerful anti-communist rhetoric can be observed in Czechoslovakia. !e people wanted 

changes, but at the same time, condemned the violent way in swhich these changes would 

be ensured. Solidarity was announced, remaining at that level in the overwhelming ma-

jority of cases (mockery, threats made against communists etc.). (McDemott and Sommet 

2013: 31-37). 

It is also necessary to present the situation of Yugoslavia, citing the fact that Imre Nagy 

and his group received asylum at this state’s Embassy. In trying to obtain the approval of 

communist states for invading Hungary and crushing the “counter-revolution”, Khrush-

chev met with Yugoslavian leaders on the night of the 2nd of November, at Josip Broz Tito’s 

residence, in Brioni (Gibianskii 2011: 140). !e Yugoslav leadership agreed on the necessi-

ty of the intervention (Retegan 1996: 23). However, they highlighted the fact that utilizing 

armed force would not su:ce, political measures being needed for re-establishing peace 

in Hungary, such as condemning the Rákosi-Gerő regime and adopting reform programs, 

based on the newly created workers’ councils (Gibianskii 2011: 140). Upon Nagy receiving 

asylum, the Soviet government initiated an ample persuasion campaign of the Yugoslav 

leadership, to surrender him to them. !ese e%orts did not yield results. A"er Nagy and 

his group were arrested, the Yugoslav Government manifested its disagreement with re-

gards to what had happened, accusing the USSR of taking action without taking into con-

sideration the prestige and interests of Yugoslavia (Gibianskii 2011: 143).



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

25

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

!e Hungarian Revolution of 1956 presented a good opportunity for Gheorghe Ghe-

orghiu-Dej and his acolytes to prove their #delity to the USSR (Deletant and Ionescu 

2004: 10). !e revolutionary atmosphere in Hungary boiled over onto Romanian soil. 

!e Government had to deal with students’ protests in every University-centre in the 

country. !e people of Romania heard about the events unfolding in Budapest through 

radio broadcasts, listening to Radio Kossuth, RFE, Voice of America (Bottoni 2006: 24). 

In Cluj, on the 24th of October, there was an uno:cial meeting held by the students, at 

the Institute of Fine Arts. !e meeting’s initiators were arrested the next day (Boca 2011: 

39). In this city, the county’s leaders managed to prevent a common protest of the Hun-

garian and the Romanian students, planned to take place on the 27th of October, taking 

advantage of the latent ethnic tensions between the two groups (Bottoni 2006: 25). !e 

Romanian Government proceeded similarly to the Czechoslovak Government, by send-

ing ethnic Hungarian political personalities to the areas supposed to be vulnerable to the 

spreading of armed rebellion, especially in Transylvania (Bottoni 2006: 25-28).

!e next crucial moment regarding the events in Transylvania was the approximately 

3000 students’ meeting in Timişoara, on the 30th of October 1956, followed the next day 

by a street protest, quickly repressed by the security forces (Sitariu 2004: 9-10). In the 

case of this city, the rally of Romanian, Hungarian and Swabian students was a reality 

(Bottoni 2006: 28).

Gheorghiu-Dej agreed with Khrushchev on the idea of massive military interven-

tion in Hungary to stop the “counter-revolution”. A"er it had been crushed, according 

to a Romanian-Hungarian agreement, signed with János Kádár, a"er Nagy’s group le" 

the Yugoslav Embassy’s Building, the group were arrested and transported to Romania 

(Deletant and Ionescu 2004: 11-12).

In respect of the states from the Western Bloc, their reaction and lack of intervention 

on behalf of the cause of the revolution have been largely debated in the specialized lit-

erature. !e governments of these states applied policies dictated by the principle of the 

balance of power (Göncz 2002: XIV). In this case, this meant preserving the status-quo 

from 1945, something that to the Hungarian people was a mere temporary state. To them, 

the revolution was an opportunity of the Great Powers to change the statute of Hungary 

(Békés 2002: 340). !e idea of help arriving from the USA was upheld through the 

liberation propaganda and rhetoric of the Eisenhower administration, fed to the people 

through RFE broadcasts (Békés 1992). However, this propaganda was also believed and 

understood to be a direction in US foreign policy by the citizens of western states. Once 

the revolution had been crushed, it was noticeable that the foreign policy of democratic 

states does not necessarily follow the democratic principles upheld internally.4*



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

26

HAJNAL PALLUKACS

Western support had been limited to RFE broadcasts and strong media coverage of 

the revolution. In the USA, 1956 was an electoral year, so no candidate would risk taking 

a stand that could prove to be against the electorate’s will (Retegan 1996: 24). László 

Borhi, historian, compares the USA Government’s attitude with Janus bifrons, a god in 

Roman mythology (Borhi 2004: 269), implying the duality between rhetoric and as-

sumed direction in foreign policy. !e sudden eruption of the revolution contributed to 

the confusion created at international level, including in the USA. !is is evident in the 

speeches held by US President Dwight D. Eisenhower and those of John Foster Dulles, 

the Secretary of State. Because of this confusion, the messages (or parts of it) that they 

wanted to convey to the public o"en got lost in translation. !e President had asked 

Dulles to notify the public and the USSR that the USA agreed to take into consideration 

the defensive aspects of the USSR, through a speech. Dulles, however, did not formulate 

so clearly, stating only that the USA did not consider the Eastern European states as po-

tential allies (Borhi 2010: 127).

On the other hand, he added that the USA would like to see that Eastern European 

states regain their freedom and independence (Borhi 2010: 127).

It is also important to underline the possible role as mediator of the United Nations. 

!e said perception had been fuelled by the possibility of perceiving this organization as 

neutral by each of the military blocs and, as such, a forum of international con$ict res-

olution. At the same time, knowing that the USA had turned successfully to this forum 

before, during the war in Korea in order to prevent the expansion of the Soviet sphere of 

in$uence, had also contributed to the fuelling of (false) hope (Békés 1996: 41).

Great Britain and France were involved in the unfolding of another crisis, that of the 

Suez Canal, which started on the 30th of October. Taking this into account, the reason 

why these two states wanted the Hungarian problem to be discussed during the Extraor-

dinary Session of the United Nations, called to start on the 31st of October, where o:cials 

were to discuss the matters of the Middle East, is revealed (Békés 2002: 343).

!e Hungarian Revolution, even though it was crushed, would be known as the her-

ald of the inadequacy of the communist system, which would eventually bring about its 

fall (Kissinger 2007: 494). A"er it had been crushed, the search for the guilty parties 

ensued. !e bulk of the blame was attributed to RFE. It was considered that its broad-

casts were instigative. At the same time, ex-revolutionaries and the families of the victims 

blamed this radio station because of the fact that it had transmitted clear messages about 

military help from the USA, which proved to be false.

the liberal principal of freedom (Békés 2002a: 340).



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

27

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

II. Radio Free Europe

Radio Free Europe is a radio station sustained by the democratic states – especially the 

USA – during the Cold War era. Although the purpose of the station was in accordance 

with the direction of the US foreign policy of that time (Simándi 2005: 22-23), i.e. isola-

tion policy, among its secondary purposes are ideas such as the uni#cation of Europe and 

freeing the states and people trapped behind the “Iron Curtain”. 

RFE has always accentuated the di%erence between itself and another American radio 

station catering to the communist states, Voice of America. !e di%erence, according 

to the RFE, was that it declared itself as the representative of the people and society, as 

opposed to Voice of America, which represented the American government (Simándi 

2005: 10).

!is radio station transmitted to the Soviet Bloc. !e communist governments tried 

to block its access. O"en its transmissions were scrambled, the editors having to change 

frequencies multiple times a day. No matter how hard the Soviet satellites’ governments 

tried, the station proved to have a large following.

!e Hungarian Section of RFE had been created in New York, in 1950 (Vámos 2010: 

59). In 1951, the station moved to Munich, broadcasting until the 31st of October 1993 

(Simándi 2005: 10). At the time of its conception, a tri-dimensionality of the duty of the 

Hungarian Section of the RFE was taken into account: the #ght against the communist 

regime, the propagation of principles essential for the free western societies and prepar-

ing the Hungarian people for the period a"er their freeing from underneath communism 

(Révész 1996: 38).

In the days of the revolution, a series of Extraordinary Reports were broadcast. 

!rough these, information was transmitted with regard to the reactions of di%erent 

states on the events unfolding in Hungary. On the 24th of October 1956, at 14:10, in-

formation pertaining to the perception of these events in Paris, France, aired. Parisian 

o:cials condemned the intervention of Soviet troops in Budapest. !ey held a press 

conference, during which a statement had been made. !e reporter speci#ed:

“Finally, the declaration underlines that the intervention of Soviet troops in the inter-

nal issues of Hungary represents scandalous and unacceptable turnaround. Among the 

western reporters present at this press conference, the idea has formulated that the issue 

of military intervention should be brought to the forefront of the United Nation’s Security 

Council, because it represents the grave and open violation of the principles established 

by the peace treaty.” (Rendkívüli riport, 24 October 1956). 

!us, the reaction of a western state is presented. !e reactions of other Occidental 

states are similar; however, it is important to present France’s opinion because this is one 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

28

HAJNAL PALLUKACS

of the states that supported the necessity of discussing the issue within the Extraordinary 

Session of the United Nations, which would be held approximately a week later. Only 

what could be understood by the Hungarian revolutionaries who were listening to RFE 

will be extracted out of this communiqué. Analysing the fragment from this perspective, 

the categorical condemning of the Soviets’ action can be observed and, implicitly, the 

Hungarian people understood the support of this state, at least regarding the idea of the 

revolution. !e program broadcast on the 26th of October, at 10:40 AM, under the title 

„Az utolsó 24 óra története” [!e story of the last 24 hours], surely le" the same impres-

sion. In this program, the discussion revolved around the reaction of certain states and 

also the reaction of some personalities and political parties, such as Nehru, Adenauer, the 

Socialist Party of France, etc. (Az utolsó 24 óra története, 26 October 1956). 

!e implicit message understood by the people of Hungary was that the western states 

vehemently condemned the Soviet intervention. American o:cials have pledged to sup-

port and to help the liberalization of the Hungarian state. At the same time, the message 

conferred by the fact that this help must be expected only within “the limits of peaceful 

possibility” (Az utolsó 24 óra története, 26 October 1956) might have been easily over-

looked. In the event that the latter was understood, even in the ranks of the intellectuals 

the issue of trust arises, trusting the USA and the liberation doctrine, a trust that permit-

ted the emergence of hope that the Americans will intervene in case they will be needed, 

especially since they had done so before in Korea.

!e program mentioned in the #rst few pages of this paper, broadcast on the 28th of 

October 1956, also o%ers a commentary on the perspective of receiving help from the 

USA ( , 29 October 1956). !e herald of the said 

program recounted some aspects of the meeting of the United Nations’ Security Coun-

cil, in which the Hungarian issue had been raised. He also presented Dulles’ speech, of 

which he stated: “[!e speech] in all fairness, in a general manner, presents the point of 

view of America in the long run, to which it is very important that we pay attention to” 

( , 29 October 1956). He continued with a detailed 

presentation, mentioning repeatedly the economic aid o%ered by the USA to European 

states. In this presentation of the speech of the American minister of foreign a%airs the 

confusion is evident. !e necessity that every free state should do all in its power to help 

the subjugated states is presented, a"er which the fragment of the speech in which there 

is reference to the “friendly help” of the USA, given only a"er the liberalization of the 

people, was highlighted. !ese statements are followed by condemning the Soviet inter-

vention. !e confusion caused by this program is ampli#ed by the last sentence, which 

refers to another statement of Dulles. !us, it was argued that America was sympathetic 

to the Hungarian issue and was preparing to carry out vigorous steps in terms of practical 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

29

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

help. !e possibility of providing military aid was not mentioned, but in the eyes of peo-

ple facing revolution, practical help implied it and since it had not been outright denied, 

the possibility of misinterpretation proved to be a real issue.

!e most prominent program of the Hungarian Section of RFE was “Re$ektor”. In 

this program, the herald followed and commented on the important events in world pol-

itics, tackling Hungarian foreign a%airs and internal politics at the same time. During the 

events of 1956, the RFE broadcasts were dra"ed taking into account the members of the 

urban working class (HU-OSA 300/60-1, Box 464). !e herald of this program, Imre 

Mikes, presented himself under the assumed name: Gallicus. He followed Imre Nagy’s 

activity, thoroughly commenting every decision Nagy made.

On the 25th of October, the chief-editor of the station, Andor Gellért, stated on air that 

Imre Nagy was much more responsible in triggering the revolution, compared to many 

other members of his party, because he would have had the opportunity to rely on the 

non-communist layer of the population, in order to mitigate the economic and political 

crisis in Hungary ( , 25 October 1956). 

Gallicus proceeded in the same manner on the 26th of October 1956 ( ). 

He claimed that Nagy was not a solution and that he could not bring about the resolution 

the Hungarian people wanted, because he had set himself against the people and not in 

front of them. Referring to Nagy’s speech (HU-OSA 300/40-8, Box 41: 10073), Gallicus 

analysed semantically some of the phrases. !e main idea of the commentary was the 

condemning by Nagy – on multiple occasions – of the revolt. !us, Nagy was criticized 

due to the fact that in his speech he promised changes in the Hungarian society and 

state-structure, as well as the initiation of discussions with Moscow relating to the with-

drawal of the Soviet troops from within Hungary, all of this, however, “a"er suppressing 

the riot” ( ). In all fairness, Nagy’s speech was not out of line. Its purpose, as 

it is clear from the prime minister’s own words, was to stop the bloody confrontations. 

Because of the turbulent internal situation, which he wanted tamed, his rhetoric could 

not have been anything but defensive towards Socialism. Today it is a known fact that 

Imre Nagy at that time was growing further and further apart from the Stalinist and 

neo-Stalinist ideology. He expressed his opinion on the two during his detention at Sna-

gov (Nagy 2004: 133-134).  

!ose days it was a widespread opinion that Nagy was the one who called in the Soviet 

troops. Even on the 30th of October, Gallicus stated as follows: “!e Imre Nagy govern-

ment is a pacifying government, which has slaughtered the nation’s $ower through the 

bandits of the ÁVH.” (Révész 1996: 54). !e next day, the moment in which doubt was 

cast on the previous opinion, Gallicus retracted, but remaining defensive:

“Is it possible that Imre Nagy wasn’t the one to call the Soviet troops? If I was wrong, 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

30

HAJNAL PALLUKACS

Imre Nagy himself misled me, together with those young people, those proletarians 

whose bodies are now covered by mother-earth.” (Révész 1996: 54). 

Gallicus’ and the other RFE editors’ opinion on Nagy changed in a positive way only 

during the last days of the revolution, but especially a"er the revolution had been crushed 

(Vámos 2006: 61; Simándi 2005: 295). Imre Mikes apologized repeatedly, claiming that 

he was misled in his impression of Nagy. Yet, he underlined the fact that however wrong 

he might have been, keeping in mind the information and the facts he based his opinion 

on, it was impossible for him to reach a di%erent conclusion.

From the messages conveyed by Imre Mikes (Vámos 2006: 52), the mobilizing na-

ture of his words can be deduced. However, it is unlikely that the revolutionaries would 

have listened to him with such admiration, as to act because of him. What is much more 

likely is that his words gave the revolutionaries some degree of con#dence in their own 

abilities.

Mobilizing messages and discourses dot the entire activity of the Hungarian Section 

of RFE. !roughout the days of the revolution, the heralds of this radio station transmit-

ted messages received from emigrants, addressed to their families in Hungary and vice 

versa. For some people from Transylvania, this was the only way to keep in touch with 

their family members and close friends in Hungary, the only way to #nd out if they are 

still healthy, alive. During the days of 4th-9th of November, in the majority of cases, RFE 

broadcasts meant solely the transmission of such messages that seemed to $ow through 

the newsroom non-stop. In this chaotic and confusing swap of information, there was 

simply no possibility to verify the information (due to the short time span available) and 

as such, the editorial sta% ended up stating on air information that was void of all veracity 

(Révész 1996: 53).

A"er the defeat of the Hungarian Revolution, many accusations were brought to Ra-

dio Free Europe, regarding its role in the unfolding of events. !e propaganda against 

RFE intensi#ed throughout the communist countries, but some accusations originated 

from western states. A large number of articles appeared in the press discussing the in-

$uence of the information transmitted through the RFE station, during the revolution. 

In order to resolve the matter, not only the Soviet Union, but many organizations started 

their own investigation, such as the Central Intelligence Agency (CIA) or the United 

Nations.5*

!e mistake of the editors of the RFE was, #rstly, the failure to clarify its role as an 

instrument of propaganda. Also, those working in the newsroom did not strain them-

selves to get to know the intentions of the President of the United States, Eisenhower, 

5 * For an analysis of these investigations and the charges brought to Radio Free Europe see: Johnson 

2011, passim; Simándi 2005; Révész 1996.



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

31

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

and that of the State Department, nor did they inquire into the true directions assumed 

by the American foreign policy. !us, they had no way of knowing that the American 

government was quietly retreating from its duties and promises that were declared and 

assumed through the liberation doctrine. RFE did not realize at the time, but it had lost 

the basis which had o%ered veracity to the transmitted statements. !is is where the dif-

ference between RFE and Voice of America comes in. !is di%erence had been declared 

and sustained in the years of the foundation of RFE, but it wasn’t even mentioned during 

the events in Hungary, in the months of October-November 1956. !ey did not give the 

people the chance to distinguish between propaganda and a plan assumed by the USA. 

!us, the promise of help that was supposed to arrive in any moment was interpreted and 

perceived as insurance.

III. Radio Kossuth

!is radio station was initially a part of Radio Moscow, broadcasting in Hungarian. 

From the year 1943, it was an illegitimate ‘national station’. During this period, the 

editor of this section of Radio Moscow was Mátyás Rákosi, who will go on to become 

the General Secretary of the Hungarian Communist Party. Even Imre Nagy worked 

at this station, as chief-editor (Simándi 2005: 8-10). A"er the seize of power by the 

communists, this station became the o:cial station of the state, acting as ‘spokesman’ 

of the Party.

Beginning with the outbreak of the revolution, this radio station went through a 

gradual liberalization. Approximately a week later, on the 30th of October 1956, at 20:30, 

the changing of the station’s name to ‘Szabad Kossuth’ [Free Kossuth] was announced. 

At that moment the freedom of speech was proclaimed, along with the changing of the 

editorial sta%, as well as that of some heralds (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 1527). !is 

reform lasted for four days.

On the 23rd of October 1956, the said radio station still represented the voice of the 

Party and of the Government. !e issue is: what kind of information was broadcast 

through the airwaves, on the frequency of Radio Kossuth?

On the #rst day of the revolution, the station seems to be broadcasting the un-

folding events in an exact manner. !us, at 10:00 AM the gathering of the youth of 

Budapest, with the purpose of manifesting their solidarity with the Polish events was 

announced (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 925). At 12:53 PM the ban on the gathering 

was announced (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 928), only for it to be permitted again an 

hour and a half later, at 14:23 (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 931). !roughout the day 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

32

HAJNAL PALLUKACS

there were declarations regarding the decisions of state leaders and the unfolding of 

the events.

At 20:00 the on air intervention of Ernő Gerő was announced. He held a speech 

with the purpose of condemning that day’s events as “nationalist, chauvinistic and an-

tidemocratic manifestations”. As such, these manifestations and provocations had to be 

stopped (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 949-953). If up until that moment, the people 

(especially the ethnic Hungarians in Transylvania) had not realized what was actually 

going on, the rhetoric of the speech le" no room for error.

On the morning of the 24th of October, at 04:30 AM, the general population from 

outside of Hungary was given a possibility to understand the gravity of the situation. 

!e words that follow ended up being broadcast on the station:

“Fascist and reactionary elements have attacked our institutions and have attacked 

the law enforcement. In the interest of re-establishing order until further measures 

are taken all gatherings, groupings and processions are forbidden. Law enforcement 

has been ordered to intervene with the greatest strictness of the law against those who 

violate this decree.” (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 959).

!e gravity of the situation could not be denied from that moment on. !e fact that 

such a decree was issued meant that the situation implicated a large number of dem-

onstrators, set on bringing about change. Rebelling against the system and not obeying 

law enforcement were considered extremely grave deeds, which were punishable by jail 

time, forced labor or – depending on the magnitude of the deeds and their consequenc-

es – even death. On the frequency of the said radio station the usual programs were 

not broadcast and there were many instances of ‘dead-air’ that morning. !e events un-

folding in Hungary were not considered simple demonstrations of solidarity anymore.

At 9:00 AM of the same day the Hungarian Government’s call for the help of the 

Soviet troops stationed in the country is broadcast (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 963). 

!ree hours later, at 12:10 PM, Imre Nagy’s speech, addressed to the residents of Buda-

pest is aired, in order for them to stop the hostilities (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 967). 

On that day, as follows, the events are presented in their succession.

An important moment of the next day, the 25th of October, was the replacing of 

Ernő Gerő with János Kádár. !at moment le" its mark on the station: János Kádár 

and Imre Nagy each held a speech in which they asked the citizens and the young 

revolutionaries to stop #ghting and to surrender, bringing their #rearms with them to 

the nearest police precinct. At the same time, they assured the audience that those who 

surrendered would be pardoned (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 1069-1073). !e speech-

es did not have the desired e%ect. !e #ghting did not cease, nor did the citizens stop 

resisting law enforcement. !e speeches did however have an e%ect on the population 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

33

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

outside Budapest and that of Transylvania, because it had been con#rmed to them that 

the revolution had not yet been defeated. More so, the revolution was actually growing 

in in$uence and there was a danger – recognized by Kádár and Nagy –, that it could 

grow even more, hence the proposal to surrender under the promise of pardon.

!e next evening an extension of the deadline for the surrendering of weapons was 

announced, launching another plea to the revolutionaries. !is time, the appeal was 

formulated in a sympathetic manner, as follows:

„Members of the armed forces, #ghters, armed workers, comrades! !e Party and 

the Government owes you respect for the #ght that you have been #ghting for four days 

now, for the popular democracy. We are proud of your heroic steadfastness. Now, a dif-

ferent heroic duty falls upon you, that of taking the necessary steps in order to stop the 

bloodshed, together with everyone to whom Hungarian blood is precious.” (HU-OSA 

300/40-8 Box 41: 1125).

!e revolutionaries could not be stopped or discouraged through such rhetoric. 

!ey proved to be immune to tough words, that imply a command and compulsoriness, 

and also to kind sentimentalisms and fake sympathies. !e continuing of resistance 

is proven by other statements, broadcast the same day. Reports were brought to the 

public’s attention, through which the surrender of resistance groups was announced. 

!e message conveyed through these reports was that these demonstrators decided to 

take advantage of the amnesty declared by the Government. However, at 21:42, a new 

appeal was launched, underlining the fact that only 18 minutes had remained until the 

expiration of the amnesty o%er (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 1132). A"er these state-

ments, a threat followed:

“Although we are not adepts of threat and we do not agree with intimidation poli-

cies, we must mention that those who cannot be persuaded with kind words, to whom 

amnesty is not enough, will be faced with the power that is concentrated in the hands 

of the Government.” (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 1133). 

A"er these threatening words, a new urge to renounce the weapons and to take 

advantage of the amnesty followed. !e mentioning (again) of the temporal frame the 

protesters le" to the bene#t of the amnesty, had a precise purpose: to amplify the pres-

sure. Among the attempts to in$uence public opinion, there is the case of some young 

men who, a"er surrendering their weapons, were placed in front of Radio Kossuth 

microphones, in order to consolidate the appeals launched before by the editors (HU-

OSA 300/40-8 Box 41: 1139-1140).

!e appeal to emotions was used in RFE broadcasts in order to maintain the revo-

lutionary spirits. In the case of the Radio Kossuth station, the use of this was intended 

to have the reverse e%ect. !us, on the 27th of October, the editors of the station stated 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

34

HAJNAL PALLUKACS

as follows: “We would like to know if those close to us, our children are alive, we would 

like to see our families reunited.” (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 1147). !ese words were 

included in a speech meant to argue the necessity of halting the hostilities. !e impor-

tance of family was implied. Paradoxically, though, communism had tried beforehand 

to rid this concept of its meaning, one of the fundamental characteristics of this ideol-

ogy being the atomization of society. However, family did remain an important part of 

the lives of the people. !us, through this speech they wished to appeal to the funda-

mental values of mankind, values which, despite the regime, remained important. Af-

ter this statement, however, the most representative aspect of communist ideology was 

inserted into the speech: work. !is attempt at balancing between moral human values 

and the so-called ‘values’ vulgarized by communism is characteristic of the speeches 

broadcast on this station, during the Hungarian Revolution.

 !e next evening, at 22:48, a commentary was broadcast, regarding the new pro-

gram that the Nagy government had adopted in the course of that day. A change can 

be noticed in the commentary. An interesting opinion was enounced, one that is not 

like any of the other opinions broadcast until then: “In the #re of the youth’s and of the 

people’s revolutionary #ght, national unity was born.” (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 

1319). !is radio station represented the voice of the government. !e fact that such an 

opinion was enounced on air was the proof of the change in direction within the gov-

ernment. What initially the intellectuals and a"erwards the whole of the revolutionary 

people sought through the return of Nagy to the helm of the country, seemed to be 

taking shape. !e reform of the system had begun. !is was the message of the speech. 

Approximately an hour later another message was broadcast, which highlighted a new 

step forward with regard to the promised reform:

“We are calling the attention of former students, members of the Pető# Circle, of the 

Association of Hungarian Writers, of the Association of Musicians, of the Association 

of Cra"smen, of the National Association of Hungarian Journalists, those who wish to 

be a part of the new popular police forces, are to gather tomorrow, starting with 9 AM, 

in the building of the Faculty of Law, Eötvös Lóránd University, in University Square.” 

(HU-OSA 300/40-8 Box 41: 1321).

!us, another claim of the revolutionaries came to life, that of forming popular 

troops of law enforcement. !e change in discourse of the editors was so radical and 

sudden that if someone were to turn o% their radio on the 27th of October, and turned 

it back on only the next evening, they would have remained with the impression that 

they were listening to a di%erent station.

Being in this liberalization period, the programs and the opinions of the editors 

and of the heralds had a strong in$uence on the public opinion. One such example 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

35

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

proves that not only the people from within Hungary’s borders were in$uenced. !is 

information is not surprising, keeping in mind that the ethnic Hungarian population 

of Transylvania got their information about what was going on in Hungary mainly by 

listening to Radio Kossuth (Bottoni 2006: 24).

On the 29th of October, at 16:41, poems written about the unfolding events at that 

time were broadcast (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 1389-1390). One of these poems was 

that of Lajos Tamási, „Piros a vér a pesti utcán” [Blood runs red on the streets of Pest]. 

According to a sentence, given by the Military Court of Cluj, on the 11th of October 

1961, this poem signi#ed jail time for a woman. One of the acts committed for which 

she stood trial was as follows:

“!e defendant (…) during the counter-revolutionary events in P.R. Hungary (…) 

copied the poem entitled “Blood runs red on the streets of Pest”, which had been broad-

cast on the Budapest radio stations temporarily occupied by counter-revolutionary 

rebels, a poem instigative in nature, counter-revolutionary, which (…) she gave to read 

to her family members and to some youth, who had come to visit Cluj from P.R. Hun-

gary.” (C.N.S.A.S. 1961: 499).

!e interpretation given by the Military Court of Cluj is interesting. !e said poem 

does have mobilizing elements within its lines. !at cannot be contested. Something 

else is truly interesting, however. Firstly, the Radio Building had already been reoccu-

pied and was not under the revolutionaries’ occupation at that time. Secondly, Radio 

Kossuth was the voice of the Hungarian Government, of which Kádár was still a mem-

ber at that time, the same man who will take over the Government a"er the defeat of 

the revolution, with the accord of the Soviets.

!e day that Imre Nagy announced the abolition of the single party system and 

the instauration of the multiple party system, as an almost immediate e%ect, at 20:30, 

the liberalization of the radio station was announced, along with its name change, to 

‘Szabad Kossuth’ (Free Kossuth). Freedom of speech was proclaimed in the newsroom 

and the following announcements were made:

“Esteemed audience, you are listening to a new program of Radio Free Kossuth. Es-

teemed audience is it not that you were glad to hear the new name of the Hungarian ra-

dio, RADIO FREE KOSSUTH BUDAPEST? A"er announcing our beautiful new name, 

let us ful#l our dear duty. We salute with brotherly ardour and are proud of the radio 

stations that have stepped before us on the road of the revolution and have preceded us 

by a couple of days in respect of free broadcasting.” (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 1527).

With regard to the instauration of the multi-party system, the public opinion re-

ceived the news with joy. One day later, on the 31st of October, in the program entitled 

„Reggeltől estig” [From morning to evening] the following opinion was expressed, re-



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

36

HAJNAL PALLUKACS

ferring to the reestablishment of the Independent Small Owners’ Party:

“In my opinion, no one should dream about the old world. !e world of Counts, of 

bankers and of capitalists has come to an end permanently. Who thinks in terms of the 

years 1939 and 1945 is not a real small owner. !e last ten years have been a sad lesson, 

but one that is useful for this party and, utilizing all we have learned, we must reformu-

late the program of the party and we must transform our way of thinking.” (HU-OSA 

300/40-8 Box 41: 1634).

A"er announcing the change in party systems, the process of creating or recreating 

the parties was started. !e aforementioned issue did not represent a problem only in 

the case of that party. !e experience of the communist world produced irreversible 

changes in the way people think. !e programs of the parties could not be resumed as 

they were in the interwar. Sadly, these parties did not have enough time to consolidate 

themselves. A"er the defeat of the revolution, the return to a singular party was inev-

itable.

During this period of liberalization, changes can be observed not only in the qual-

ity of the information, but also in the quantity of it. News segments – especially those 

referring to international events – became much more vast, the commentaries became 

longer. Also, due to this liberalization, the possibility emerged of discussing issues 

which in other circumstances could not have been discussed on air. One such example 

is the issue of jamming other Hungarian broadcasts (such as those of the Hungarian 

Section of RFE). !e editors of Radio Free Kossuth revealed the fact that all of the 

jamming stations on the Hungarian territory had been stopped, and that the jamming 

of broadcasts was due to jamming stations outside of the country (HU-OSA 300/40-8 

Box 41: 1656).

!e revolutionary committees that formed all over the country, in every association, 

organization or institute, brought their claims to the attention of the public through 

Radio Free Kossuth. At least one claim was common to all of the lists: that Hungary 

proclaimed its neutrality. !is claim of the people was realized on the 1st of November 

1956.

!e joy of the Hungarian people, the liberalization of the radio station and the de-

mocratization that started, beginning with the 30th of October, proved to be a $eeting 

moment. !e changes were to last four days. On the 4th of November Soviet troops 

re-entered the capital of Hungary. At dawn, on that same day, at 5:20 AM, Imre Nagy’s 

declaration, addressed to the Hungarian people and to global public opinion, was 

broadcast:

“!is is Imre Nagy speaking, the president of the Popular Republic of Hungary. 

Today, at dawn, Soviet troops launched an attack on the capital, with the clear intent to 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

37

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

overthrow the legal, democratic Hungarian government. Our troops are #ghting! !e 

government is in its rightful place!” (HU-OSA 300/40-8 Box 41: 313).

Kádár betrayed his country. From that moment on the revolution had no hope of 

success. Suddenly, on the a"ernoon of the 4th of November, on the frequency of Ra-

dio Kossuth profoundly ideological speeches and commentaries reappeared. From that 

moment on, the Radio Kossuth station became the o:cial voice of the Hungarian Gov-

ernment led by Kádár and the unique Party.

Conclusions

!e Hungarian Revolution of 1956 was a grave crisis of the Soviet Bloc. Without 

armed external help, however, the revolution did not stand a chance to win. !e issue of 

this external help has more valences. Hungary did not represent an important objective 

from a geopolitical standpoint, which reduced the chances of a military intervention of 

the western states on behalf of the revolutionaries. Also, remaining at the geographi-

cal perspective, the approach of possible troops sent from the west would have caused 

many political and diplomatic problems, the only viable point of entry at that time being 

Austria, thus violating its neutrality.

Sending in help was also prevented by the international situation, on the one hand, 

and the internal situation of the United States, on the other hand. From an international 

perspective, Great Britain and France were involved in the Suez Crisis, another systemic 

crisis of the Cold War era, which was unfolding in the Middle East. On the other side of 

the world, in the USA 1956 was an electoral year. No candidate would have allowed him-

self to do something that could possibly be against the will of the voters, or something 

which would have had consequences such as plunging the country into war. !e libera-

tion doctrine of the President of the United States, Dwight D. Eisenhower, remained at 

a rhetorical level, that of propaganda. !is propaganda was mainly supported through 

RFE broadcasts.

Although the editors of the Hungarian Section of RFE broadcast information and 

opinions equivalent to the American propaganda during the revolution, they did not 

clarify the role that this station was set to play, that of an instrument of propaganda. 

Pertaining to this role, the station’s broadcasts had the purpose of maintaining the rev-

olutionary spirit in the Hungarian people. !e opinions enounced in RFE broadcasts, 

mobilizing in nature, as well as the interpretation or lack thereof when it came to o:cial 

information (such as Dulles’ declarations) created the perfect environment for confu-

sion to ensue. !e revolutionary Hungarian people understood that the USA would send 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

38

HAJNAL PALLUKACS

military aid. !ey did not o%er the possibility to the people of Hungary to distinguish 

between propaganda and action plan assumed by the USA. !us, the promise of help that 

was supposed to arrive in any moment was understood and perceived as an assurance.

In the matter of the concrete presentation of the unfolding events in the news seg-

ment, both RFE and Radio Kossuth proved to have a factual approach. !e di%erence 

between the two radio stations lays in the nature of the events broadcast. Information 

about the occurrences reached the RFE newsroom later, because of the fact that its head-

quarters was located in a foreign country, on the other side of the Iron Curtain. On the 

other hand, this station’s access to information such as the international reactions with 

regard to the Hungarian revolution was much more facilitated by the same aspect. In the 

case of Radio Kossuth, the situation was reversed. It had facile access to internal events, 

far less so to the international aspects. In the period of liberalization though, much more 

information pertaining to international aspects was broadcast, as compared to the sta-

tion’s previous period.

Radio Kossuth represented the voice of the Hungarian Government in the #rst few 

days of the revolution. !e opinions enounced and the commentaries o%ered backed 

this role of the station. In trying to in$uence revolutionaries to surrender and stop the 

hostilities, the editors of the station relied on two kinds of rhetoric. !e #rst was a con-

demning and forcing voice, while the other one was more sympathetic, but undeterred. 

Both were utilized but neither led to the wished result. In the free period of the station, 

some changes were apparent that o%ered the editors the possibility to #nally ful#l their 

journalistic roles and purposes. A"er the Soviet intervention on the 4th of November and 

the changes it caused in the Government, the station was forced to return to its initial 

role, that of being a channel of expression of the opinion and the information considered 

to be relevant by the unique Party.

Radio Kossuth also ful#lled another role, as important as the aforementioned one. 

!rough this station the ethnic Hungarian communities of Transylvania found out in-

formation regarding the revolution and its unfolding. !us, the information broadcast 

through this station had an in$uence on the actions of the Transylvanian people, who 

organized sympathy protests with regard to the revolution in Hungary.

Hungary did not get out of communist control through revolution; however, this 

country passed through the experience of anti-communist revolution long before the fall 

of the Soviet Union.



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

39

FREQUENCY FOR THE PEOPLE AND FREQUENCY BY THE PEOPLE

References

http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml 

(accessed on 28. 05. 2014).

Woodrow Wilson International Center for Scholars, Washington D. C. Available at http://www.coldwar.hu/html/en/

publications/bcs2.html (accessed on 27.03.2014).

Az 1956-os forradalom a világpolitikában

Intézet.

Mítoszok, legendák, 

The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents

University Press.

http://beszelo.c3.hu/keretes/oktober-26-gallicus-mikes-imre-

kommentarja-nagy-imre-szereperol (accessed on 28. 03. 2014).

http://www.coldwar.hu/html/en/publications/boca%20

-%20romania.pdf (accesed on 27. 03. 2014).

Hungary in the Cold War, 1945-1956

, Doctor Habilitat 

Az 1956-os 

forradalom és a Romániai magyarság (1956-1959), Miercurea-Ciuc: Pro-Print.

, Ann Arbor, 

ProQuest.

11.10.1961

Decaux A. (1982) L’histoire en question, Paris. 

Deletant D. and Ionescu M. (2004) Romania and the Warsaw Pact: 1955-1989.  (43), In Cold War 

, Woodrow Wilson International Center for Scholars, Washington D. C., April.

Levéltári szemle

Cold War International History 

Bulletin

Népszabadság

Ioanid I. (2004) Studiu introductiv. In Imre Nagy, , ed. 

Kissinger H. (2007) 

http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.

phtml (accessed on 28. 05. 2014). 

http://www.tit.oszk.hu/szer/

hangjatszas.phtml (accessed on 28. 05. 2014).

The Hungarian Revolution of 1956: Reform, Revolt and Repression,1953-1963, London: 



Jo
u

r
n

a
l

  o
f

 G
l

o
b

a
l

 P
o

l
it

ic
s 

a
n

d
 C

u
r

r
e

n
t

 D
ip

l
o

m
a

c
y

40

HAJNAL PALLUKACS

Longman.

Cold War International 

, March.

http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml (accessed 

on 28. 05. 2014). 

http://mek.oszk.

hu/01900/01988/01988.htm (accessed on 22. 05. 2014). 

et. al., Ötvenhat októbere és a 

hatalom

Sitariu M. (2004) 

Magyarságtudományi tanulmányok

HUN-idea.

História

10.

 (54). In Cold War International 

,  Woodrow Wilson International Center for Scholars, November.


