
Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

17

“Radio FRee euRope: bloody Europe radio” (Hu-oSa 1956: 300/40/10). This is 
the title of a newspaper article, published in Hungary one month after the defeat 

of the Hungarian Revolution of 1956. The author reported on the opinions conveyed in 
the German press of the time relating to the possibility of blaming those who created the 
content of Radio Free Europe (RFE) – a radio station funded by America – broadcasts, 
for inciting the Hungarian people to revolt. Even if this was the most popular radio sta-
tion of that time, due to the fact that it was not controlled by the state nor by the Party, 
Radio Kossuth1 also had a significant audience rate. During the Revolution, however, the 
latter will undergo a period in which it will be able to practice freedom of speech.

The information and opinions broadcast through the aforementioned radio stations 
have influenced the unfolding of the Revolution, the supporting movements and protests 
in Transylvania and the continuing of the resistance in November.

1 Radio Kossuth was a radio station controlled by the Working party of Hungary. However, during the 
Hungarian Revolution of 1956 it underwent a period of freedom. during this period, the station’s name was 
changed to “Szabad Kossuth”, that is Free Kossuth. The liberation from under the strict control of the party and 
the name change were announced on air, on 30 october 1956, at 20:03 pM (Hu oSa, 300/40-8, Box 41: 1527).

*  Pállukács Hajnal is a MA Student at Babeş-Bolyai University from Cluj-Napoca, Faculty of 
History and philosophy, Management of International Relations and European Union Politics, e-mail: 
hajnal.pallukacs@centruldedic.ro 

Frequency For the People  
And Frequency By the People  
Radio Free Europe and Radio Kossuth during 

the Hungarian Revolution of 1956

Hajnal PAllUkACS, phd*

Abstract
The present research looks at the way information was broadcast over radio frequencies of Radio Free Europe 

and Radio Kossuth, during the Hungarian Revolution of 1956. It is an attempt to show the influence of this 

information and the opinions that go along with it, on the revolutionaries and, implicitly, on the unfolding 

events of the revolution itself. In order to do so, it relies heavily on the transcripts of broadcast of the two 

aforementioned radio stations. The research also aims to highlight how this particular branch of the media 

could affect not only the events of the revolution, but the perception of it as well, especially in Transylvania.

Keywords: Radio Free Europe, Radio Kossuth, revolution, crisis of communism, western help/aid

2(2) 17–40

© The Author(s) 2014



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

18

Hajnal Pallukacs

In order to review the transcripts of RFE and Radio Kossuth broadcasts, I consulted 
the Open Society Archives, in Budapest. The fundamental objective of my research was 
to achieve personal clarification on the subject matter at hand. The present paper wishes 
to be an analysis of the information and opinions relevant to the unfolding of events 
in the Hungarian Revolution of 1956, broadcast by these two stations and also, of the 
influence they had on the unfolding of the Revolution, the supporting movements and 
protests in Transylvania and the continuing of the resistance in November.

Dr. Csaba Békés is considered to be a top researcher on the matter of the 1956 rev-
olution. Taking advantage of the declassification of archives, he has brought to light the 
principal reactions of Occidental states with regard to the revolution. He underlines the 
fact that, contrary to some researchers’ opinion, the events in Hungary had nothing to 
do with the moment chosen for attacking Egypt at the secret discussions held at Sévres. 
(Békés 1992). At the same time, he writes that in respect of the American help, in which 
many Hungarians put their faith, it was never formulated as a concrete policy of the 
USA, the liberation propaganda of the Eisenhower administration being nothing more 
than simple rhetoric, which had entered Hungary especially through RFE. (Békés 2002: 

341-342). All this can clearly be established, Csaba Békés claims, if we keep in mind the 
situation of a bipolar world, based on the stability of the status-quo, due to which there 
was never a real possibility of suppressing the communist regimes in the countries under 
the USSR’s influence (Békés 1996: 40). For this reason, Gábor Szakács condemns the in-
formation broadcast by RFE in his paper, accusing the station and the USA – the financer 
of the radio station – of crass misinformation (Szakács 2008: 632). He has neglected, 
however, to take into account the work of Irén Simándi, in which the author – through 
the analysis of several newspaper articles, documents and reference works – reaches the 
conclusion that in the case of the 1956 revolution, the broadcast of RFE on this subject 
was not governed by the American leadership. This was due to the sudden manner in 
which the revolution erupted (Simándi 2005: 304). Another paper that tends to over-
turn Gábor Szakács’s conviction is that of György Vámos. In his work, the author draws 
attention to the fact that some aspects were omitted from the speech held by the Amer-
ican foreign minister J. F. Dulles (broadcast by Emil Csonka, member of the Hungarian 
Section of RFE, on 28th of October 1956), that would have conveyed the essence of the 
speech, Dulles stating only that America did not tie its offered support to political condi-
tioning and did not search to form allies of the states emerging from under the sphere of 
influence of the USSR (Vámos 2010: 62). That is why, according to György Vámos, even 
if help was not concretely promised to the revolutionaries in Hungary, the impression 
that they could rely on the said help remained (Vámos 2010: 62).

Stefano Bottoni, referring to the supporting movements taking place in Romania, 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

19

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

mentions the role of the radio. He claims that these solidarity protests were initiated 
thanks mainly to the Kossuth, RFE, and Voice of America radio stations, due to the fact 
that these were the main sources of information available to the citizens of Romania 
(Bottoni 2006: 24).

The aforementioned authors’ works represent the main directions of research per-
taining to the role of RFE in the unfolding of events during the Hungarian Revolution of 
1956. The primary sources, in this case, are the transcripts of RFE broadcasts. Through 
research based on these sources, the present paper will have its own place among the 
aforementioned works, following the direction offered especially by the works of Dr. Csa-
ba Békés and György Vámos.

Furthermore, I will also analyse the broadcast of Radio Kossuth (later Free Kossuth), 
comparing the information and opinions offered, in order to facilitate an overview of the 
role played by each radio station with regard to the subject at hand.

I. General considerations

1956 was a critical year on a global scale, taking into consideration the crises of Cen-
tral-Eastern Europe and the crisis in the Orient. The Hungarian Revolution of 1956 is one 
of the crises of the Cold War era.

The speech of Nikita Sergeyevici Khrushchev, the general secretary of the Communist 
Party of the Soviet Union, through which he condemned Stalin and his regime, brought 
about a recalibration of the perception on communism.2* Due to the speech, the negative 
perception of the aforementioned regime was accentuated, discrediting it further. This is 
known as the speech of “de-Stalinization”.

Due to this primary détente, the relationship between Moscow and its satellites 
changed, allowing acute differences to be observable between the Stalinist and the 
post-Stalinist period (Retegan 1996: 18-20). The Titoist threat to the USSR had proven to 
be more than a figment of Stalin’s paranoia. Khrushchev’s words and actions offered hope 
to the people of these countries that Moscow will come to accept the fact that each party 
will follow its own path to communism (Judt 2005: 311). Thus, in order to obtain public 
approval, they had to manifest themselves in a nationalistic manner. The said approval 
was not, however, given to those who were thought of as being marionettes controlled 
by Kremlin (Kissinger 2007: 482). Viewed from this perspective, the return to power 
of Mátyás Rákosi in Hungary, after the period in which Imre Nagy had been head of the 
Government, brought about the rise of tensions in this country. The news of Khrush-

2 February 1956.



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

20

Hajnal Pallukacs

chev’s speech reached Hungary in March 1956 and tensions soon raised to a critical level 
(Brown 2007: 237). The event that would destabilize the country and lead to revolution 
would be the last drop in a glass that began to be filled long ago.

I.1. The Revolution

In the summer of 1956 a Soviet initiative led to a reshuffling of Government in 
Hungary. Rákosi, a Stalinist, was perceived as representing a constant reminder of the 
old regime. This was not to Khrushchev’s liking. Thus, in July, he was replaced by Ernő 
Gerő, who was somewhat less despised by the Hungarian public opinion. Once this 
change occurred, the internal situation of the country worsened, discrepancies were 
beginning to appear. The Petőfi Circle was allowed to reinitiate its activities as of 19th 
September 1956, having been banned beforehand by Rákosi at the beginning of the 
summer (Litván 1996: 37-41). This group, composed of students and intellectuals, con-
tinued where they had left off, criticizing the regime, targeting Ernő Gerő. They were 
asking for Ernő Gerő to be replaced by Imre Nagy.

On the 6th of October 1956, the Hungarian Government allowed the reburial of 
László Rajk, who had been executed in the Stalinist period, during the stage known as 
the purge, to which many communist leaders from the Eastern bloc fell victim. Rajk 
had been rehabilitated in February of the same year, as an effect of de-Stalinization. 
The reburial ceremony, as well as having made way for student protests, is considered 
by some historians to have represented the spark of the revolution (Judt 2005: 314). 

That same evening, in Szeged, at the premiere of a play by George Bernard Shaw, the 
auditorium protested against the regime (Farkas 2006: 31). Weeks of protests followed 
throughout the country. On the 16th of October the Students of Hungarian Universities 
Association was re-established in Szeged, an association that had no political affiliation 
(Judt 2005: 314-315). As a response to the anti-Soviet protests held in Polish cities 
on the 19th of October, the next day, on the 20th of October, the students brought to 
the public’s attention their own claims, formulated in 16 points. Thus, they demanded 
reforms, freedoms, the replacement of Gerő with Nagy as prime minister and the with-
drawal of Soviet troops from within Hungary (Békés 2002b: XXXVi). 

Two days later, on the 22nd of October, the students sent their representatives to the 
Technical University in Budapest to participate at a general meeting. There they refor-
mulated their demands into 12 points, after which they requested the Government’s 
approval to organize an assembly for the next day (Borhi 2004: 243). Initially, their 
request was denied, only to be approved some hours later, with the mentioning of the 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

21

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

fact that the assembly was to be unfolded under the control of the Party (Ripp 1997: 

171). Gerő decided to revoke his decision after the events had gotten out of control, 
denouncing the protest in a speech broadcast by Radio Kossuth, claiming that it was 
“chauvinistic, nationalist and anti-Semitic” in nature (Judt 2005: 315).

The date of the start of the revolution is the 23rd of October 1956. The students’ pro-
test, one of solidarity with events unfolding in Poland, started at 3 P.M.  In Budapest, 
the protesters made their way from the statue of the Hungarian poet Sándor Petőfi, 
to that of General József Bem, of Polish origin (Békés 2002b: XXXVii). A part of 
the demonstrators gathered in Kossuth Square, others started gathering in ever-grow-
ing numbers in front of the Radio Building. The said building was heavily guarded by 
troops of the ÁVH. However, at that time there was no threat of gunfire, such as there 
will be a couple of hours later. The protest grew so much in proportion that in the 
evening the statue of Stalin was demolished by protesters.

The first armed confrontation between the demonstrators and the law enforcement 
authorities broke out in Debrecen. The following outbreaks of armed violence grew 
into one, unitary revolution. At that time, Gerő decided to phone Khrushchev for help, 
asking him to authorize the intervention of Soviet troops (Békés 2002b: XXXVii).

The demands of the crowds made references to the political spectrum and to the 
economic spectrum as well. The repositioning of Nagy – reformed communist, prime 
minister of Hungary between 1953 and 1955 – at the front of the Government was 
a primary claim, this being viewed as an eventual guarantee of obtaining all of their 
claims (Retegan 1996: 21). Nagy made an appearance in front of the crowds and held 
a speech in which he asked protesters to return to their homes and to have faith in the 
Party, promising them the initiation of reformist measures. His promises, however, 
did not manage to tame the revolution. Due to his reformist ways of thinking, Nagy 
became a symbol of beneficial change in the eyes of the Hungarian people (Kissinger 

2007: 485).
The Radio Building fell under siege after Nagy’s speech, the protesters benefiting 

from the help of officers, who had decided to join the cause. They managed to occupy 
the building. The night between the 23rd and the 24th of October, the Central Commit-
tee of the Hungarian Working Party held an emergency meeting to discuss the revo-
lutionary events that were unfolding throughout the country (Judt 2005: 315). In an 
attempt to calm the spirits, they decided to reinstate Nagy as prime minister, who was 
appointed by Mikoian and Suslov, members of the Politburo (Békés 1996: 43; Kissin-

ger 2007: 485). The change in the country’s leadership was announced on air, on the 
morning of the 24th October, at 8:13 A.M. (Békés 2002b: XXXVii). The continuous 
broadcast of information coming from the Government and the opinions pertaining 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

22

Hajnal Pallukacs

to its point of view was made possible due to the fact that after the siege of the Radio 
Building in Budapest the broadcasting station was relocated to the Parliament Building 
(Békés 2002b: XXXVii). 

Imre Nagy tried to convince the members of the Politburo who had appointed him 
as head of the Government that he will be able to consolidate the situation in Hungary, 
with adequate support from them. Nagy was aware of the fact that the success or the 
failure of the revolution rested exclusively on the opinion and path of action decided 
upon by the USSR (Békés 1996: 44). He declared curfew and taking measures in ac-
cordance with the state of siege. At the dawn of the same day, Soviet troops entered the 
capital of Hungary. During this time, the revolutionaries armed themselves, seizing 
multiple weapon and ammunition depositories, as was the one in Bem Square (Békés 

2002b: XXXVii).
The next day, with Soviet help, the Radio Building was occupied again by the Gov-

ernment. Through a broadcast, the population was told that the protest had been 
crushed. As an effect of that statement, many protesters put down their weapons and 
gathered in Kossuth Square, in front of the Parliament Building. Once a significant 
crowd gathered, Soviet and Hungarian troops opened fire on the people in the square 
(Borhi 2004: 245). After the massacre in Kossuth Square, the decision was made to 
replace Ernő Gerő with János Kádár, as prime secretary of the Party (Judt 2005: 315). 
Imre Nagy did not remain silent and expressed his opinion with regard to the after-
math of the Soviet intervention. The prime minister considered that a grave error had 
been made. He claimed that the holding of talks between the Hungarian Government 
and the Soviet Government should be announced, for the withdrawal of troops from 
within the Hungarian borders (Békés 1996: 44). Despite Soviet opposition, Nagy an-
nounced the initiation of such talks in a radio broadcasted speech (Borhi 2004: 246).

The revolution was expanding and consolidating. The people began forming multi-
ple organizations, such as student organizations, worker’s councils or national revolu-
tionary committees (Judt 2005: 315).

The unfolding of events was initially considered by the Government to be a “coun-
ter-revolution”. However, this perception changed officially on the 28th of October, when 
Imre Nagy repudiated such a conception, admitting the legitimacy and revolutionary 
character of the protests, announcing that there will not be any punitive measure taken 
against the insurgents and promising to hold talks with regard to the reinstatement, 
on new bases, of the Hungarian-USSR bilateral relations (decaux 1982: 228; Borhi 

2004: 246; Judt 2005: 315). The Soviets seemed to accept the idea of a Titoist Hungary 
(Kissinger 2007: 484-486).

The talks for the withdrawal of the Soviet troops ensued. The declaration of the 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

23

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

Soviet Government, from the 30th of October, even contained the promise of the rein-
statement on new bases of the relations between the USSR and the Socialist countries, 
taking into account the idea of equality and no interference in the internal matters of 
states; with regard to the withdrawal of Soviet troops from within the Hungarian bor-
ders, only an analysis of the matter at hand was stipulated (Békés 1996: 45). That same 
day, Prime Minister Imre Nagy announced the abolition of the power of a single Par-
ty and the establishment of the multi-party system (Judt 2005: 316; Kissinger 2007: 

486). Two days later, on the 1st of November, Nagy proclaimed Hungary’s neutrality, 
asking for the recognition and the guarantee of the United Nations (Retegan 1996: 22). 
He declared the withdrawal of Hungary from the Warsaw Pact as well. The prime min-
ister made these decisions as a result of the reentering of Soviet troops into the country 
and the occupation of major strategic points (Békés 1996: 45).

In order to determine the world’s communist leaders to support an intervention, 
Khrushchev travelled to the satellite countries to discuss the matter with party leaders. 
He met with Poland’s representatives in Brest, in Bucharest he sat down with Gheorghe 
Gheorghiu-Dej and with the Prime Secretary of the Czechoslovak Communist Party, 
Novotny, and in Sofia he discussed the matter with the Bulgarians (Retegan 1996: 22). 
In addition to consulting with the aforementioned leaders, he also sought the opinion 
of the Chinese communists. On the 30th of October, the Chinese expressed their opin-
ion, which was that Panch Sila3* should be extended onto relations between Socialist 
countries. Afterwards they retracted, maintaining that the Soviet troops should remain 
in Hungary (Borhi 2004: 249). Each of the consulted parties was of the opinion that 
the events in Hungary were consistent with a “counter-revolution” and as such, inter-
vention was necessary in order to restore Socialist order (Retegan 1996: 22).

Once the decision was made to defeat what the Soviet defined as a “counter-revolu-
tion”, there was no turning back. At the break of dawn on the 4th of November, Soviet 
troops entered Budapest. A short while later, the decision to reshuffle the Government 
was announced. Imre Nagy, together with some of his colleagues, found refuge in the 
Yugoslavian Embassy, receiving asylum (Judt 2005: 317). The bloody confrontations 
continued, but the fate of the revolution had already been decided. Imre Nagy and his 
group were arrested the moment they stepped out of the Embassy. The next day, they 
were transported aboard Soviet military planes to Snagov, in Romania, the itinerary 
and the destination being an enigma to them (ioanid 2004: 56).

3 Accordig to Péter Vámos, Pancha Shila represents five fundamental principles of peaceful 
coexistance. These were drafted in 1954. Based on these, the Chinese and the Indian prime minister have 
revisited the issue of relations between the two states which have different social systems. (See Vámos 
2006 : 14).



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

24

Hajnal Pallukacs

I.2. International relations during the revolution and the reaction manifested 
by different states

The revolution had been defeated; however, its echoes were just starting to be heard 
around the world. The non-existence of western help was brought into question in the 
specialized literature. Resolving the issue is the more important, seeing as, on more or less 
official channels, help was promised to the revolutionary people of Hungary. The people 
hoped that, in any second, western help would arrive; “The Americans are coming!” they 
used to say. Thus, the issue of international relations during the Hungarian Revolution of 
1956 warrants a closer look.

In Czechoslovakia the communists feared an eventual rally of the ethnic Hungarian 
population from within its boundaries with the revolution taking place on the other side 
of the border. For the purpose of maintaining control on the situation, the government 
offered positions to different Hungarian-speaking politicians and sent them to the bor-
dering regions with Hungary. Their purpose was to keep the peace and to ensure that no 
one will become an ally of the “counter-revolution”. At the same time and for the same 
reasons, the border patrol forces were consolidated, beginning with the 25th of October 
(Mcdemott and Sommet 2013: 29). Around the time of the Hungarian Revolution, a 
powerful anti-communist rhetoric can be observed in Czechoslovakia. The people wanted 
changes, but at the same time, condemned the violent way in swhich these changes would 
be ensured. Solidarity was announced, remaining at that level in the overwhelming ma-
jority of cases (mockery, threats made against communists etc.). (Mcdemott and Sommet 

2013: 31-37). 
It is also necessary to present the situation of Yugoslavia, citing the fact that Imre Nagy 

and his group received asylum at this state’s Embassy. In trying to obtain the approval of 
communist states for invading Hungary and crushing the “counter-revolution”, Khrush-
chev met with Yugoslavian leaders on the night of the 2nd of November, at Josip Broz Tito’s 
residence, in Brioni (Gibianskii 2011: 140). The Yugoslav leadership agreed on the necessi-
ty of the intervention (Retegan 1996: 23). However, they highlighted the fact that utilizing 
armed force would not suffice, political measures being needed for re-establishing peace 
in Hungary, such as condemning the Rákosi-Gerő regime and adopting reform programs, 
based on the newly created workers’ councils (Gibianskii 2011: 140). Upon Nagy receiving 
asylum, the Soviet government initiated an ample persuasion campaign of the Yugoslav 
leadership, to surrender him to them. These efforts did not yield results. After Nagy and 
his group were arrested, the Yugoslav Government manifested its disagreement with re-
gards to what had happened, accusing the USSR of taking action without taking into con-
sideration the prestige and interests of Yugoslavia (Gibianskii 2011: 143).



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

25

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

The Hungarian Revolution of 1956 presented a good opportunity for Gheorghe Ghe-
orghiu-Dej and his acolytes to prove their fidelity to the USSR (deletant and ionescu 

2004: 10). The revolutionary atmosphere in Hungary boiled over onto Romanian soil. 
The Government had to deal with students’ protests in every University-centre in the 
country. The people of Romania heard about the events unfolding in Budapest through 
radio broadcasts, listening to Radio Kossuth, RFE, Voice of America (Bottoni 2006: 24). 
In Cluj, on the 24th of October, there was an unofficial meeting held by the students, at 
the Institute of Fine Arts. The meeting’s initiators were arrested the next day (Boca 2011: 

39). In this city, the county’s leaders managed to prevent a common protest of the Hun-
garian and the Romanian students, planned to take place on the 27th of October, taking 
advantage of the latent ethnic tensions between the two groups (Bottoni 2006: 25). The 
Romanian Government proceeded similarly to the Czechoslovak Government, by send-
ing ethnic Hungarian political personalities to the areas supposed to be vulnerable to the 
spreading of armed rebellion, especially in Transylvania (Bottoni 2006: 25-28).

The next crucial moment regarding the events in Transylvania was the approximately 
3000 students’ meeting in Timişoara, on the 30th of October 1956, followed the next day 
by a street protest, quickly repressed by the security forces (Sitariu 2004: 9-10). In the 
case of this city, the rally of Romanian, Hungarian and Swabian students was a reality 
(Bottoni 2006: 28).

Gheorghiu-Dej agreed with Khrushchev on the idea of massive military interven-
tion in Hungary to stop the “counter-revolution”. After it had been crushed, according 
to a Romanian-Hungarian agreement, signed with János Kádár, after Nagy’s group left 
the Yugoslav Embassy’s Building, the group were arrested and transported to Romania 
(deletant and ionescu 2004: 11-12).

In respect of the states from the Western Bloc, their reaction and lack of intervention 
on behalf of the cause of the revolution have been largely debated in the specialized lit-
erature. The governments of these states applied policies dictated by the principle of the 
balance of power (Göncz 2002: XiV). In this case, this meant preserving the status-quo 
from 1945, something that to the Hungarian people was a mere temporary state. To them, 
the revolution was an opportunity of the Great Powers to change the statute of Hungary 
(Békés 2002: 340). The idea of help arriving from the USA was upheld through the 
liberation propaganda and rhetoric of the Eisenhower administration, fed to the people 
through RFE broadcasts (Békés 1992). However, this propaganda was also believed and 
understood to be a direction in US foreign policy by the citizens of western states. Once 
the revolution had been crushed, it was noticeable that the foreign policy of democratic 
states does not necessarily follow the democratic principles upheld internally.4*

4 Csaba Békés claims that intrest in forreign affaires, set by Realpolitik, often does not conform with 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

26

Hajnal Pallukacs

Western support had been limited to RFE broadcasts and strong media coverage of 
the revolution. In the USA, 1956 was an electoral year, so no candidate would risk taking 
a stand that could prove to be against the electorate’s will (Retegan 1996: 24). László 
Borhi, historian, compares the USA Government’s attitude with Janus bifrons, a god in 
Roman mythology (Borhi 2004: 269), implying the duality between rhetoric and as-
sumed direction in foreign policy. The sudden eruption of the revolution contributed to 
the confusion created at international level, including in the USA. This is evident in the 
speeches held by US President Dwight D. Eisenhower and those of John Foster Dulles, 
the Secretary of State. Because of this confusion, the messages (or parts of it) that they 
wanted to convey to the public often got lost in translation. The President had asked 
Dulles to notify the public and the USSR that the USA agreed to take into consideration 
the defensive aspects of the USSR, through a speech. Dulles, however, did not formulate 
so clearly, stating only that the USA did not consider the Eastern European states as po-
tential allies (Borhi 2010: 127).

On the other hand, he added that the USA would like to see that Eastern European 
states regain their freedom and independence (Borhi 2010: 127).

It is also important to underline the possible role as mediator of the United Nations. 
The said perception had been fuelled by the possibility of perceiving this organization as 
neutral by each of the military blocs and, as such, a forum of international conflict res-
olution. At the same time, knowing that the USA had turned successfully to this forum 
before, during the war in Korea in order to prevent the expansion of the Soviet sphere of 
influence, had also contributed to the fuelling of (false) hope (Békés 1996: 41).

Great Britain and France were involved in the unfolding of another crisis, that of the 
Suez Canal, which started on the 30th of October. Taking this into account, the reason 
why these two states wanted the Hungarian problem to be discussed during the Extraor-
dinary Session of the United Nations, called to start on the 31st of October, where officials 
were to discuss the matters of the Middle East, is revealed (Békés 2002: 343).

The Hungarian Revolution, even though it was crushed, would be known as the her-
ald of the inadequacy of the communist system, which would eventually bring about its 
fall (Kissinger 2007: 494). After it had been crushed, the search for the guilty parties 
ensued. The bulk of the blame was attributed to RFE. It was considered that its broad-
casts were instigative. At the same time, ex-revolutionaries and the families of the victims 
blamed this radio station because of the fact that it had transmitted clear messages about 
military help from the USA, which proved to be false.

the liberal principal of freedom (Békés 2002a: 340).



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

27

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

II. Radio Free Europe

Radio Free Europe is a radio station sustained by the democratic states – especially the 
USA – during the Cold War era. Although the purpose of the station was in accordance 
with the direction of the US foreign policy of that time (Simándi 2005: 22-23), i.e. isola-
tion policy, among its secondary purposes are ideas such as the unification of Europe and 
freeing the states and people trapped behind the “Iron Curtain”. 

RFE has always accentuated the difference between itself and another American radio 
station catering to the communist states, Voice of America. The difference, according 
to the RFE, was that it declared itself as the representative of the people and society, as 
opposed to Voice of America, which represented the American government (Simándi 

2005: 10).
This radio station transmitted to the Soviet Bloc. The communist governments tried 

to block its access. Often its transmissions were scrambled, the editors having to change 
frequencies multiple times a day. No matter how hard the Soviet satellites’ governments 
tried, the station proved to have a large following.

The Hungarian Section of RFE had been created in New York, in 1950 (Vámos 2010: 

59). In 1951, the station moved to Munich, broadcasting until the 31st of October 1993 
(Simándi 2005: 10). At the time of its conception, a tri-dimensionality of the duty of the 
Hungarian Section of the RFE was taken into account: the fight against the communist 
regime, the propagation of principles essential for the free western societies and prepar-
ing the Hungarian people for the period after their freeing from underneath communism 
(Révész 1996: 38).

In the days of the revolution, a series of Extraordinary Reports were broadcast. 
Through these, information was transmitted with regard to the reactions of different 
states on the events unfolding in Hungary. On the 24th of October 1956, at 14:10, in-
formation pertaining to the perception of these events in Paris, France, aired. Parisian 
officials condemned the intervention of Soviet troops in Budapest. They held a press 
conference, during which a statement had been made. The reporter specified:

“Finally, the declaration underlines that the intervention of Soviet troops in the inter-
nal issues of Hungary represents scandalous and unacceptable turnaround. Among the 
western reporters present at this press conference, the idea has formulated that the issue 
of military intervention should be brought to the forefront of the United Nation’s Security 
Council, because it represents the grave and open violation of the principles established 
by the peace treaty.” (Rendkívüli riport, 24 october 1956). 

Thus, the reaction of a western state is presented. The reactions of other Occidental 
states are similar; however, it is important to present France’s opinion because this is one 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

28

Hajnal Pallukacs

of the states that supported the necessity of discussing the issue within the Extraordinary 
Session of the United Nations, which would be held approximately a week later. Only 
what could be understood by the Hungarian revolutionaries who were listening to RFE 
will be extracted out of this communiqué. Analysing the fragment from this perspective, 
the categorical condemning of the Soviets’ action can be observed and, implicitly, the 
Hungarian people understood the support of this state, at least regarding the idea of the 
revolution. The program broadcast on the 26th of October, at 10:40 AM, under the title 
„Az utolsó 24 óra története” [The story of the last 24 hours], surely left the same impres-
sion. In this program, the discussion revolved around the reaction of certain states and 
also the reaction of some personalities and political parties, such as Nehru, Adenauer, the 
Socialist Party of France, etc. (Az utolsó 24 óra története, 26 october 1956). 

The implicit message understood by the people of Hungary was that the western states 
vehemently condemned the Soviet intervention. American officials have pledged to sup-
port and to help the liberalization of the Hungarian state. At the same time, the message 
conferred by the fact that this help must be expected only within “the limits of peaceful 
possibility” (Az utolsó 24 óra története, 26 october 1956) might have been easily over-
looked. In the event that the latter was understood, even in the ranks of the intellectuals 
the issue of trust arises, trusting the USA and the liberation doctrine, a trust that permit-
ted the emergence of hope that the Americans will intervene in case they will be needed, 
especially since they had done so before in Korea.

The program mentioned in the first few pages of this paper, broadcast on the 28th of 
October 1956, also offers a commentary on the perspective of receiving help from the 
USA (Kommentár az amerikai segítségről, 29 october 1956). The herald of the said 
program recounted some aspects of the meeting of the United Nations’ Security Coun-
cil, in which the Hungarian issue had been raised. He also presented Dulles’ speech, of 
which he stated: “[The speech] in all fairness, in a general manner, presents the point of 
view of America in the long run, to which it is very important that we pay attention to” 
(Kommentár az amerikai segítségről, 29 october 1956). He continued with a detailed 
presentation, mentioning repeatedly the economic aid offered by the USA to European 
states. In this presentation of the speech of the American minister of foreign affairs the 
confusion is evident. The necessity that every free state should do all in its power to help 
the subjugated states is presented, after which the fragment of the speech in which there 
is reference to the “friendly help” of the USA, given only after the liberalization of the 
people, was highlighted. These statements are followed by condemning the Soviet inter-
vention. The confusion caused by this program is amplified by the last sentence, which 
refers to another statement of Dulles. Thus, it was argued that America was sympathetic 
to the Hungarian issue and was preparing to carry out vigorous steps in terms of practical 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

29

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

help. The possibility of providing military aid was not mentioned, but in the eyes of peo-
ple facing revolution, practical help implied it and since it had not been outright denied, 
the possibility of misinterpretation proved to be a real issue.

The most prominent program of the Hungarian Section of RFE was “Reflektor”. In 
this program, the herald followed and commented on the important events in world pol-
itics, tackling Hungarian foreign affairs and internal politics at the same time. During the 
events of 1956, the RFE broadcasts were drafted taking into account the members of the 
urban working class (Hu-oSa 300/60-1, Box 464). The herald of this program, Imre 
Mikes, presented himself under the assumed name: Gallicus. He followed Imre Nagy’s 
activity, thoroughly commenting every decision Nagy made.

On the 25th of October, the chief-editor of the station, Andor Gellért, stated on air that 
Imre Nagy was much more responsible in triggering the revolution, compared to many 
other members of his party, because he would have had the opportunity to rely on the 
non-communist layer of the population, in order to mitigate the economic and political 
crisis in Hungary (Kommentár Nagy Imre felelősségéről, 25 october 1956). 

Gallicus proceeded in the same manner on the 26th of October 1956 (Beszélő 1981). 
He claimed that Nagy was not a solution and that he could not bring about the resolution 
the Hungarian people wanted, because he had set himself against the people and not in 
front of them. Referring to Nagy’s speech (Hu-oSa 300/40-8, Box 41: 10073), Gallicus 
analysed semantically some of the phrases. The main idea of the commentary was the 
condemning by Nagy – on multiple occasions – of the revolt. Thus, Nagy was criticized 
due to the fact that in his speech he promised changes in the Hungarian society and 
state-structure, as well as the initiation of discussions with Moscow relating to the with-
drawal of the Soviet troops from within Hungary, all of this, however, “after suppressing 
the riot” (Beszélő 1981). In all fairness, Nagy’s speech was not out of line. Its purpose, as 
it is clear from the prime minister’s own words, was to stop the bloody confrontations. 
Because of the turbulent internal situation, which he wanted tamed, his rhetoric could 
not have been anything but defensive towards Socialism. Today it is a known fact that 
Imre Nagy at that time was growing further and further apart from the Stalinist and 
neo-Stalinist ideology. He expressed his opinion on the two during his detention at Sna-
gov (Nagy 2004: 133-134).  

Those days it was a widespread opinion that Nagy was the one who called in the Soviet 
troops. Even on the 30th of October, Gallicus stated as follows: “The Imre Nagy govern-
ment is a pacifying government, which has slaughtered the nation’s flower through the 
bandits of the ÁVH.” (Révész 1996: 54). The next day, the moment in which doubt was 
cast on the previous opinion, Gallicus retracted, but remaining defensive:

“Is it possible that Imre Nagy wasn’t the one to call the Soviet troops? If I was wrong, 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

30

Hajnal Pallukacs

Imre Nagy himself misled me, together with those young people, those proletarians 
whose bodies are now covered by mother-earth.” (Révész 1996: 54). 

Gallicus’ and the other RFE editors’ opinion on Nagy changed in a positive way only 
during the last days of the revolution, but especially after the revolution had been crushed 
(Vámos 2006: 61; Simándi 2005: 295). Imre Mikes apologized repeatedly, claiming that 
he was misled in his impression of Nagy. Yet, he underlined the fact that however wrong 
he might have been, keeping in mind the information and the facts he based his opinion 
on, it was impossible for him to reach a different conclusion.

From the messages conveyed by Imre Mikes (Vámos 2006: 52), the mobilizing na-
ture of his words can be deduced. However, it is unlikely that the revolutionaries would 
have listened to him with such admiration, as to act because of him. What is much more 
likely is that his words gave the revolutionaries some degree of confidence in their own 
abilities.

Mobilizing messages and discourses dot the entire activity of the Hungarian Section 
of RFE. Throughout the days of the revolution, the heralds of this radio station transmit-
ted messages received from emigrants, addressed to their families in Hungary and vice 
versa. For some people from Transylvania, this was the only way to keep in touch with 
their family members and close friends in Hungary, the only way to find out if they are 
still healthy, alive. During the days of 4th-9th of November, in the majority of cases, RFE 
broadcasts meant solely the transmission of such messages that seemed to flow through 
the newsroom non-stop. In this chaotic and confusing swap of information, there was 
simply no possibility to verify the information (due to the short time span available) and 
as such, the editorial staff ended up stating on air information that was void of all veracity 
(Révész 1996: 53).

After the defeat of the Hungarian Revolution, many accusations were brought to Ra-
dio Free Europe, regarding its role in the unfolding of events. The propaganda against 
RFE intensified throughout the communist countries, but some accusations originated 
from western states. A large number of articles appeared in the press discussing the in-
fluence of the information transmitted through the RFE station, during the revolution. 
In order to resolve the matter, not only the Soviet Union, but many organizations started 
their own investigation, such as the Central Intelligence Agency (CIA) or the United 
Nations.5*

The mistake of the editors of the RFE was, firstly, the failure to clarify its role as an 
instrument of propaganda. Also, those working in the newsroom did not strain them-
selves to get to know the intentions of the President of the United States, Eisenhower, 

5 * For an analysis of these investigations and the charges brought to Radio Free europe see: Johnson 
2011, passim; Simándi 2005; Révész 1996.



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

31

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

and that of the State Department, nor did they inquire into the true directions assumed 
by the American foreign policy. Thus, they had no way of knowing that the American 
government was quietly retreating from its duties and promises that were declared and 
assumed through the liberation doctrine. RFE did not realize at the time, but it had lost 
the basis which had offered veracity to the transmitted statements. This is where the dif-
ference between RFE and Voice of America comes in. This difference had been declared 
and sustained in the years of the foundation of RFE, but it wasn’t even mentioned during 
the events in Hungary, in the months of October-November 1956. They did not give the 
people the chance to distinguish between propaganda and a plan assumed by the USA. 
Thus, the promise of help that was supposed to arrive in any moment was interpreted and 
perceived as insurance.

III. Radio Kossuth

This radio station was initially a part of Radio Moscow, broadcasting in Hungarian. 
From the year 1943, it was an illegitimate ‘national station’. During this period, the 
editor of this section of Radio Moscow was Mátyás Rákosi, who will go on to become 
the General Secretary of the Hungarian Communist Party. Even Imre Nagy worked 
at this station, as chief-editor (Simándi 2005: 8-10). After the seize of power by the 
communists, this station became the official station of the state, acting as ‘spokesman’ 
of the Party.

Beginning with the outbreak of the revolution, this radio station went through a 
gradual liberalization. Approximately a week later, on the 30th of October 1956, at 20:30, 
the changing of the station’s name to ‘Szabad Kossuth’ [Free Kossuth] was announced. 
At that moment the freedom of speech was proclaimed, along with the changing of the 
editorial staff, as well as that of some heralds (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 1527). This 
reform lasted for four days.

On the 23rd of October 1956, the said radio station still represented the voice of the 
Party and of the Government. The issue is: what kind of information was broadcast 
through the airwaves, on the frequency of Radio Kossuth?

On the first day of the revolution, the station seems to be broadcasting the un-
folding events in an exact manner. Thus, at 10:00 AM the gathering of the youth of 
Budapest, with the purpose of manifesting their solidarity with the Polish events was 
announced (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 925). At 12:53 PM the ban on the gathering 
was announced (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 928), only for it to be permitted again an 
hour and a half later, at 14:23 (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 931). Throughout the day 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

32

Hajnal Pallukacs

there were declarations regarding the decisions of state leaders and the unfolding of 
the events.

At 20:00 the on air intervention of Ernő Gerő was announced. He held a speech 
with the purpose of condemning that day’s events as “nationalist, chauvinistic and an-
tidemocratic manifestations”. As such, these manifestations and provocations had to be 
stopped (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 949-953). If up until that moment, the people 
(especially the ethnic Hungarians in Transylvania) had not realized what was actually 
going on, the rhetoric of the speech left no room for error.

On the morning of the 24th of October, at 04:30 AM, the general population from 
outside of Hungary was given a possibility to understand the gravity of the situation. 
The words that follow ended up being broadcast on the station:

“Fascist and reactionary elements have attacked our institutions and have attacked 
the law enforcement. In the interest of re-establishing order until further measures 
are taken all gatherings, groupings and processions are forbidden. Law enforcement 
has been ordered to intervene with the greatest strictness of the law against those who 
violate this decree.” (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 959).

The gravity of the situation could not be denied from that moment on. The fact that 
such a decree was issued meant that the situation implicated a large number of dem-
onstrators, set on bringing about change. Rebelling against the system and not obeying 
law enforcement were considered extremely grave deeds, which were punishable by jail 
time, forced labor or – depending on the magnitude of the deeds and their consequenc-
es – even death. On the frequency of the said radio station the usual programs were 
not broadcast and there were many instances of ‘dead-air’ that morning. The events un-
folding in Hungary were not considered simple demonstrations of solidarity anymore.

At 9:00 AM of the same day the Hungarian Government’s call for the help of the 
Soviet troops stationed in the country is broadcast (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 963). 
Three hours later, at 12:10 PM, Imre Nagy’s speech, addressed to the residents of Buda-
pest is aired, in order for them to stop the hostilities (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 967). 
On that day, as follows, the events are presented in their succession.

An important moment of the next day, the 25th of October, was the replacing of 
Ernő Gerő with János Kádár. That moment left its mark on the station: János Kádár 
and Imre Nagy each held a speech in which they asked the citizens and the young 
revolutionaries to stop fighting and to surrender, bringing their firearms with them to 
the nearest police precinct. At the same time, they assured the audience that those who 
surrendered would be pardoned (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 1069-1073). The speech-
es did not have the desired effect. The fighting did not cease, nor did the citizens stop 
resisting law enforcement. The speeches did however have an effect on the population 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

33

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

outside Budapest and that of Transylvania, because it had been confirmed to them that 
the revolution had not yet been defeated. More so, the revolution was actually growing 
in influence and there was a danger – recognized by Kádár and Nagy –, that it could 
grow even more, hence the proposal to surrender under the promise of pardon.

The next evening an extension of the deadline for the surrendering of weapons was 
announced, launching another plea to the revolutionaries. This time, the appeal was 
formulated in a sympathetic manner, as follows:

„Members of the armed forces, fighters, armed workers, comrades! The Party and 
the Government owes you respect for the fight that you have been fighting for four days 
now, for the popular democracy. We are proud of your heroic steadfastness. Now, a dif-
ferent heroic duty falls upon you, that of taking the necessary steps in order to stop the 
bloodshed, together with everyone to whom Hungarian blood is precious.” (Hu-oSa 

300/40-8 Box 41: 1125).
The revolutionaries could not be stopped or discouraged through such rhetoric. 

They proved to be immune to tough words, that imply a command and compulsoriness, 
and also to kind sentimentalisms and fake sympathies. The continuing of resistance 
is proven by other statements, broadcast the same day. Reports were brought to the 
public’s attention, through which the surrender of resistance groups was announced. 
The message conveyed through these reports was that these demonstrators decided to 
take advantage of the amnesty declared by the Government. However, at 21:42, a new 
appeal was launched, underlining the fact that only 18 minutes had remained until the 
expiration of the amnesty offer (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 1132). After these state-
ments, a threat followed:

“Although we are not adepts of threat and we do not agree with intimidation poli-
cies, we must mention that those who cannot be persuaded with kind words, to whom 
amnesty is not enough, will be faced with the power that is concentrated in the hands 
of the Government.” (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 1133). 

After these threatening words, a new urge to renounce the weapons and to take 
advantage of the amnesty followed. The mentioning (again) of the temporal frame the 
protesters left to the benefit of the amnesty, had a precise purpose: to amplify the pres-
sure. Among the attempts to influence public opinion, there is the case of some young 
men who, after surrendering their weapons, were placed in front of Radio Kossuth 
microphones, in order to consolidate the appeals launched before by the editors (Hu-

oSa 300/40-8 Box 41: 1139-1140).
The appeal to emotions was used in RFE broadcasts in order to maintain the revo-

lutionary spirits. In the case of the Radio Kossuth station, the use of this was intended 
to have the reverse effect. Thus, on the 27th of October, the editors of the station stated 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

34

Hajnal Pallukacs

as follows: “We would like to know if those close to us, our children are alive, we would 
like to see our families reunited.” (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 1147). These words were 
included in a speech meant to argue the necessity of halting the hostilities. The impor-
tance of family was implied. Paradoxically, though, communism had tried beforehand 
to rid this concept of its meaning, one of the fundamental characteristics of this ideol-
ogy being the atomization of society. However, family did remain an important part of 
the lives of the people. Thus, through this speech they wished to appeal to the funda-
mental values of mankind, values which, despite the regime, remained important. Af-
ter this statement, however, the most representative aspect of communist ideology was 
inserted into the speech: work. This attempt at balancing between moral human values 
and the so-called ‘values’ vulgarized by communism is characteristic of the speeches 
broadcast on this station, during the Hungarian Revolution.

 The next evening, at 22:48, a commentary was broadcast, regarding the new pro-
gram that the Nagy government had adopted in the course of that day. A change can 
be noticed in the commentary. An interesting opinion was enounced, one that is not 
like any of the other opinions broadcast until then: “In the fire of the youth’s and of the 
people’s revolutionary fight, national unity was born.” (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 

1319). This radio station represented the voice of the government. The fact that such an 
opinion was enounced on air was the proof of the change in direction within the gov-
ernment. What initially the intellectuals and afterwards the whole of the revolutionary 
people sought through the return of Nagy to the helm of the country, seemed to be 
taking shape. The reform of the system had begun. This was the message of the speech. 
Approximately an hour later another message was broadcast, which highlighted a new 
step forward with regard to the promised reform:

“We are calling the attention of former students, members of the Petőfi Circle, of the 
Association of Hungarian Writers, of the Association of Musicians, of the Association 
of Craftsmen, of the National Association of Hungarian Journalists, those who wish to 
be a part of the new popular police forces, are to gather tomorrow, starting with 9 AM, 
in the building of the Faculty of Law, Eötvös Lóránd University, in University Square.” 
(Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 1321).

Thus, another claim of the revolutionaries came to life, that of forming popular 
troops of law enforcement. The change in discourse of the editors was so radical and 
sudden that if someone were to turn off their radio on the 27th of October, and turned 
it back on only the next evening, they would have remained with the impression that 
they were listening to a different station.

Being in this liberalization period, the programs and the opinions of the editors 
and of the heralds had a strong influence on the public opinion. One such example 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

35

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

proves that not only the people from within Hungary’s borders were influenced. This 
information is not surprising, keeping in mind that the ethnic Hungarian population 
of Transylvania got their information about what was going on in Hungary mainly by 
listening to Radio Kossuth (Bottoni 2006: 24).

On the 29th of October, at 16:41, poems written about the unfolding events at that 
time were broadcast (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 1389-1390). One of these poems was 
that of Lajos Tamási, „Piros a vér a pesti utcán” [Blood runs red on the streets of Pest]. 
According to a sentence, given by the Military Court of Cluj, on the 11th of October 
1961, this poem signified jail time for a woman. One of the acts committed for which 
she stood trial was as follows:

“The defendant (…) during the counter-revolutionary events in P.R. Hungary (…) 
copied the poem entitled “Blood runs red on the streets of Pest”, which had been broad-
cast on the Budapest radio stations temporarily occupied by counter-revolutionary 
rebels, a poem instigative in nature, counter-revolutionary, which (…) she gave to read 
to her family members and to some youth, who had come to visit Cluj from P.R. Hun-
gary.” (C.N.S.A.S. 1961: 499).

The interpretation given by the Military Court of Cluj is interesting. The said poem 
does have mobilizing elements within its lines. That cannot be contested. Something 
else is truly interesting, however. Firstly, the Radio Building had already been reoccu-
pied and was not under the revolutionaries’ occupation at that time. Secondly, Radio 
Kossuth was the voice of the Hungarian Government, of which Kádár was still a mem-
ber at that time, the same man who will take over the Government after the defeat of 
the revolution, with the accord of the Soviets.

The day that Imre Nagy announced the abolition of the single party system and 
the instauration of the multiple party system, as an almost immediate effect, at 20:30, 
the liberalization of the radio station was announced, along with its name change, to 
‘Szabad Kossuth’ (Free Kossuth). Freedom of speech was proclaimed in the newsroom 
and the following announcements were made:

“Esteemed audience, you are listening to a new program of Radio Free Kossuth. Es-
teemed audience is it not that you were glad to hear the new name of the Hungarian ra-
dio, RADIO FREE KOSSUTH BUDAPEST? After announcing our beautiful new name, 
let us fulfil our dear duty. We salute with brotherly ardour and are proud of the radio 
stations that have stepped before us on the road of the revolution and have preceded us 
by a couple of days in respect of free broadcasting.” (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 1527).

With regard to the instauration of the multi-party system, the public opinion re-
ceived the news with joy. One day later, on the 31st of October, in the program entitled 
„Reggeltől estig” [From morning to evening] the following opinion was expressed, re-



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

36

Hajnal Pallukacs

ferring to the reestablishment of the Independent Small Owners’ Party:
“In my opinion, no one should dream about the old world. The world of Counts, of 

bankers and of capitalists has come to an end permanently. Who thinks in terms of the 
years 1939 and 1945 is not a real small owner. The last ten years have been a sad lesson, 
but one that is useful for this party and, utilizing all we have learned, we must reformu-
late the program of the party and we must transform our way of thinking.” (Hu-oSa 

300/40-8 Box 41: 1634).
After announcing the change in party systems, the process of creating or recreating 

the parties was started. The aforementioned issue did not represent a problem only in 
the case of that party. The experience of the communist world produced irreversible 
changes in the way people think. The programs of the parties could not be resumed as 
they were in the interwar. Sadly, these parties did not have enough time to consolidate 
themselves. After the defeat of the revolution, the return to a singular party was inev-
itable.

During this period of liberalization, changes can be observed not only in the qual-
ity of the information, but also in the quantity of it. News segments – especially those 
referring to international events – became much more vast, the commentaries became 
longer. Also, due to this liberalization, the possibility emerged of discussing issues 
which in other circumstances could not have been discussed on air. One such example 
is the issue of jamming other Hungarian broadcasts (such as those of the Hungarian 
Section of RFE). The editors of Radio Free Kossuth revealed the fact that all of the 
jamming stations on the Hungarian territory had been stopped, and that the jamming 
of broadcasts was due to jamming stations outside of the country (Hu-oSa 300/40-8 

Box 41: 1656).
The revolutionary committees that formed all over the country, in every association, 

organization or institute, brought their claims to the attention of the public through 
Radio Free Kossuth. At least one claim was common to all of the lists: that Hungary 
proclaimed its neutrality. This claim of the people was realized on the 1st of November 
1956.

The joy of the Hungarian people, the liberalization of the radio station and the de-
mocratization that started, beginning with the 30th of October, proved to be a fleeting 
moment. The changes were to last four days. On the 4th of November Soviet troops 
re-entered the capital of Hungary. At dawn, on that same day, at 5:20 AM, Imre Nagy’s 
declaration, addressed to the Hungarian people and to global public opinion, was 
broadcast:

“This is Imre Nagy speaking, the president of the Popular Republic of Hungary. 
Today, at dawn, Soviet troops launched an attack on the capital, with the clear intent to 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

37

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

overthrow the legal, democratic Hungarian government. Our troops are fighting! The 
government is in its rightful place!” (Hu-oSa 300/40-8 Box 41: 313).

Kádár betrayed his country. From that moment on the revolution had no hope of 
success. Suddenly, on the afternoon of the 4th of November, on the frequency of Ra-
dio Kossuth profoundly ideological speeches and commentaries reappeared. From that 
moment on, the Radio Kossuth station became the official voice of the Hungarian Gov-
ernment led by Kádár and the unique Party.

Conclusions

The Hungarian Revolution of 1956 was a grave crisis of the Soviet Bloc. Without 
armed external help, however, the revolution did not stand a chance to win. The issue of 
this external help has more valences. Hungary did not represent an important objective 
from a geopolitical standpoint, which reduced the chances of a military intervention of 
the western states on behalf of the revolutionaries. Also, remaining at the geographi-
cal perspective, the approach of possible troops sent from the west would have caused 
many political and diplomatic problems, the only viable point of entry at that time being 
Austria, thus violating its neutrality.

Sending in help was also prevented by the international situation, on the one hand, 
and the internal situation of the United States, on the other hand. From an international 
perspective, Great Britain and France were involved in the Suez Crisis, another systemic 
crisis of the Cold War era, which was unfolding in the Middle East. On the other side of 
the world, in the USA 1956 was an electoral year. No candidate would have allowed him-
self to do something that could possibly be against the will of the voters, or something 
which would have had consequences such as plunging the country into war. The libera-
tion doctrine of the President of the United States, Dwight D. Eisenhower, remained at 
a rhetorical level, that of propaganda. This propaganda was mainly supported through 
RFE broadcasts.

Although the editors of the Hungarian Section of RFE broadcast information and 
opinions equivalent to the American propaganda during the revolution, they did not 
clarify the role that this station was set to play, that of an instrument of propaganda. 
Pertaining to this role, the station’s broadcasts had the purpose of maintaining the rev-
olutionary spirit in the Hungarian people. The opinions enounced in RFE broadcasts, 
mobilizing in nature, as well as the interpretation or lack thereof when it came to official 
information (such as Dulles’ declarations) created the perfect environment for confu-
sion to ensue. The revolutionary Hungarian people understood that the USA would send 



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

38

Hajnal Pallukacs

military aid. They did not offer the possibility to the people of Hungary to distinguish 
between propaganda and action plan assumed by the USA. Thus, the promise of help that 
was supposed to arrive in any moment was understood and perceived as an assurance.

In the matter of the concrete presentation of the unfolding events in the news seg-
ment, both RFE and Radio Kossuth proved to have a factual approach. The difference 
between the two radio stations lays in the nature of the events broadcast. Information 
about the occurrences reached the RFE newsroom later, because of the fact that its head-
quarters was located in a foreign country, on the other side of the Iron Curtain. On the 
other hand, this station’s access to information such as the international reactions with 
regard to the Hungarian revolution was much more facilitated by the same aspect. In the 
case of Radio Kossuth, the situation was reversed. It had facile access to internal events, 
far less so to the international aspects. In the period of liberalization though, much more 
information pertaining to international aspects was broadcast, as compared to the sta-
tion’s previous period.

Radio Kossuth represented the voice of the Hungarian Government in the first few 
days of the revolution. The opinions enounced and the commentaries offered backed 
this role of the station. In trying to influence revolutionaries to surrender and stop the 
hostilities, the editors of the station relied on two kinds of rhetoric. The first was a con-
demning and forcing voice, while the other one was more sympathetic, but undeterred. 
Both were utilized but neither led to the wished result. In the free period of the station, 
some changes were apparent that offered the editors the possibility to finally fulfil their 
journalistic roles and purposes. After the Soviet intervention on the 4th of November and 
the changes it caused in the Government, the station was forced to return to its initial 
role, that of being a channel of expression of the opinion and the information considered 
to be relevant by the unique Party.

Radio Kossuth also fulfilled another role, as important as the aforementioned one. 
Through this station the ethnic Hungarian communities of Transylvania found out in-
formation regarding the revolution and its unfolding. Thus, the information broadcast 
through this station had an influence on the actions of the Transylvanian people, who 
organized sympathy protests with regard to the revolution in Hungary.

Hungary did not get out of communist control through revolution; however, this 
country passed through the experience of anti-communist revolution long before the fall 
of the Soviet Union.



Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

39

Frequency For the PeoPle And Frequency By the PeoPle

References

Az utolsó 24 óra története, 26 October 1956, 10:40. Available at http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml 
(accessed on 28. 05. 2014).

Békés C. (1992) New Findings on the 1956 Hungarian Revolution. Cold War International History Project Bulletin, 
Woodrow Wilson International Center for Scholars, Washington D. C. Available at http://www.coldwar.hu/html/en/
publications/bcs2.html (accessed on 27.03.2014).

Békés C. (1996) Bevezető tanulmány. In Csaba Békés (coord.), Az 1956-os forradalom a világpolitikában. Budapest: 
Intézet.

Békés C. (2002a) Győzhetett-e volna a magyar forradalom 1956-ban?. In Ignác Romsics (coord.): Mítoszok, legendák, 
tévhitek a 20. századi magyar történelemből. Budapest: Osiris.

Békés C. (2002b), et. al., The 1956 Hungarian Revolution: A History in Documents, Budapest: Central European 
University Press.

Beszélő (1981) A fragment of the transcript of the program: „Október 26. Gallicus (Mikes Imre) kommentárja Nagy 
Imre szerepéről”, in Beszélő 1(9). Available at http://beszelo.c3.hu/keretes/oktober-26-gallicus-mikes-imre-
kommentarja-nagy-imre-szereperol (accessed on 28. 03. 2014).

Boca I. (2011) Romania after the Hungarian Revolution of 1956. The reaction of authorities to student protests, Cold War 
History Research Center, Budapest, July. Available at http://www.coldwar.hu/html/en/publications/boca%20
-%20romania.pdf (accesed on 27. 03. 2014).

Borhi L. (2004) Hungary in the Cold War, 1945-1956, Budapest: Central European University Press.

Borhi L. (2010) Hadüzenettől rendszerváltásig. Az Egyesült Államok és Magyarország, 1941-1991, Doctor Habilitat 
Thesis, Budapest, Hungary.

Bottoni S. (2006) 1956 Romániában – eseménytörténet és értelmezési keretek. In Stefano Bottoni (coord.), Az 1956-os 
forradalom és a Romániai magyarság (1956-1959), Miercurea-Ciuc: Pro-Print.

Brown K. W. (2007) Regulating Bodies: Everyday Crime and Resistance in Communist Hungary, 1948-1956, Ann Arbor, 
ProQuest.

C.N.S.A.S. (1961) Direcţia de arhivă Popeşti Leordeni, Tribunalul militar Cluj, Dosar nr. 115/1961, Sentinţa nr. 128, 
11.10.1961, (document obtained through the kindness of Ms. Iozeta Kovács).

Decaux A. (1982) L’histoire en question, Paris. 

Deletant D. and Ionescu M. (2004) Romania and the Warsaw Pact: 1955-1989. Working Paper (43), In Cold War 
International History Project, Woodrow Wilson International Center for Scholars, Washington D. C., April.

Farkas C. (2006) Szegedi művelődési intézmények a forradalomban. In Levéltári szemle, 56/3.

Gibianskii L. (2011) Soviet-Yugoslav Relations and the Hungarian Revolution of 1956. In Cold War International History 
Bulletin, no. 10, July.

HU-OSA 300/40-8 Box 41, A Szabad Európa : véres Európa-rádió – írja egy nyugatnémet lap. In Népszabadság, 6 
December 1956. Open Society Archives, Fonds 300, Subfonds 40, Series 10, Box 4

Ioanid I. (2004) Studiu introductiv. In Imre Nagy, Însemnări de la Snagov: corespondenţă, rapoarte, convorbiri, ed. 
îngrijită, selecţie doc., note şi studiu introd. de Ileana Ioanid, Iaşi: Polirom.

Judt T. (2005) Postwar. A History of Europe since 1945. New York: Penguin Press.

Kissinger H. (2007) Diplomaţia, Bucharest, ALL.

Kommentár az amerikai segítségről, 29 October 1956, 17:51. Available at http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.
phtml (accessed on 28. 05. 2014). 

Kommentár Nagy Imre felelősségéről, 25 October 1956, 17:09. Available at http://www.tit.oszk.hu/szer/
hangjatszas.phtml (accessed on 28. 05. 2014).

Litván G. (1996) (coord.) The Hungarian Revolution of 1956: Reform, Revolt and Repression,1953-1963, London: 

http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml
http://www.coldwar.hu/html/en/publications/bcs2.html
http://www.coldwar.hu/html/en/publications/bcs2.html
http://beszelo.c3.hu/keretes/oktober-26-gallicus-mikes-imre-kommentarja-nagy-imre-szereperol
http://beszelo.c3.hu/keretes/oktober-26-gallicus-mikes-imre-kommentarja-nagy-imre-szereperol
http://www.coldwar.hu/html/en/publications/boca - romania.pdf
http://www.coldwar.hu/html/en/publications/boca - romania.pdf
http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml
http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml
http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml
http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml


Jo
ur

na
l  

of
 G

lo
ba

l 
Po

li
ti

cs
 a

nd
 C

ur
re

nt
 D

ip
lo

m
ac

y

40

Hajnal Pallukacs

Longman.

McDermott K. and Sommer V. (2013) The ,Club of Politically Engaged Conformists’? The Communist Party of 
Czechoslovakia, Popular Opinion and the Crisis of Communism, 1956. Working Paper (66). In Cold War International 
History Project, March.

Rendkívüli riport, 24 October 1956, 14:10. Available at http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml (accessed 
on 28. 05. 2014). 

Retegan M. (1996) Studiu introductiv. In Corneliu Mihai Lungu, Mihai Retegan (coord.), 1956: Explozia. Percepţii 
române, iugoslave şi sovietice asupra evenimentelor din Ungaria, Bucharest, Univers Enciclopedic.

Révész B. (1996) Manipulácios technikák a hidegháború korai időszakában, 1996. Available at http://mek.oszk.
hu/01900/01988/01988.htm (accessed on 22. 05. 2014). 

Ripp Z. (1997) A pártvezetés végnapjai, október 24 – október 28. In Julianna Horváth, et. al., Ötvenhat októbere és a 
hatalom,  Budapest: Napvilág.

Simándi I. (2005) Magyarország a Szabad Európa Rádió hullámhosszán: 1951-1956, Budapest: Gondolat.

Sitariu M. (2004) Oaza de libertate: Timişoara, 30 octombrie 1956, Iaşi: Polirom.

Szakács G. (2008) Szabadságharcaink. In László Botos (coord.), Magyarságtudományi tanulmányok, Budapest: ed. 
HUN-idea.

Vámos G. (2010) A Szabad Európa Rádió és a magyar forradalom. In História, História Alapítvány, Budapest, 2010/09-
10.

Vámos P. (2006) Sino-Hungarian Relations and the 1956 Revolution. Working Paper (54). In Cold War International 
History Project,  Woodrow Wilson International Center for Scholars, November.

http://www.tit.oszk.hu/szer/hangjatszas.phtml
http://mek.oszk.hu/01900/01988/01988.htm
http://mek.oszk.hu/01900/01988/01988.htm

